Legpluimveehouder Marc van der Locht doet mee met BIG Challenge
'Ik doe gewoon mee, elke euro helpt'
Marc doet in 2024 voor de negende keer met BIG Challenge, farmers against cancer, mee aan de Alpe d’HuZes. „Ik vind het echt nog steeds elk jaar een cadeau voor het leven. Ik ben blij dat ik gezond ben en kan fietsen voor de mensen die strijden tegen kanker.” Sinds 2013 heeft BIG Challenge al een pluimveeteam. „Ik doe altijd mee met het pluimveeteam en werd dit jaar weer gevraagd als teamcaptain. Je hoeft dan niet zelf mee te doen, maar dat doe ik graag.” Wel heeft hij minder getraind dan andere jaren. „Drie keer die berg opfietsen moet kunnen. Opgeven is geen optie. Dat kunnen kankerpatiënten ook niet”, aldus Marc.
Kippenvelmomenten
De familie van Marc reisde regelmatig mee naar Frankrijk. „Dat is fijn. Het is niet te beschrijven wat die week met je doet. Een week met een lach en een traan.” Zoon Jens fietste vorig jaar mee met een vriendenteam waarvan Marc teamcaptain was. Dit jaar meldde zoon Loek, die aan het afstuderen is aan de HAS green academy, zich aan voor de Alpe d’HuZus op woensdag. De aanmeldingen voor de donderdag, de Alpe d’HuZes dag, waren vol. Loek wil de laatste beklimming op donderdag, de saamhorigheidsklim, meefietsen om deelnemers omhoog te helpen met Hermannetjes, zodat de hele groep van BIG Challenge rond de klok van acht uur over de finish komt.
Die saamhorigheid ervaren zowel vader als zoon heel positief. Met een paar honderd man in hetzelfde BIG Challenge-tenue over de finish heen, de BIG Challenge-muziek schallend door de luidsprekers en aangemoedigd door een grote menigte. „Natte ogen en kippenvel, zeker als de mensen ‘boeren, boeren’ roepen vanaf de zijlijn. Ik vind het geweldig dat onze kinderen ook meedoen. Het leven is niet zo maakbaar als iedereen denkt. De ene krijgt kanker, de ander niet. Fijn dat wij op onze manier iets kunnen betekenen voor een ander”, zegt Marc.
'Opgeven is geen optie'
Sponsorgeld
Een belangrijk onderdeel van de deelname van Alpe d’HuZes is sponsorgeld binnenhalen. Van BIG Challenge deelnemers wordt verwacht dat ze minimaal 5.000 euro per persoon ophalen, het dubbelde van het streefbedrag van Alpe d’HuZes. Daar gaat familie van der Locht ruim overheen. Marc: „Ik heb enkele vaste sponsoren, zelf zijn we als Pluimveebedrijf van der Locht ook sponsor en staat het logo op het shirt. Via BIG Challenge hoor je van elkaar zoveel leuke acties. Dat is echt geen probleem. Gemiddeld halen de deelnemers rond de 6.000 euro op.”
Vaste vrijwilliger
„Binnen BIG Challenge pluimveeteam werken we veel samen. Je leert van elkaar; hoe kun je het beste fietsen? Wat komt er allemaal bij kijken? Hoe zet je sponsoracties op? Dat is het voordeel van BIG Challenge. Er zijn veel vaste vrijwilligers die de deelnemers ontzorgen met bijvoorbeeld trainingen, PR, koersweek organisatie etcetera”, legt Marc uit. Zelf is hij ook een vaste vrijwilliger van de commissie Promotie. „Ik beheer depot Zuid. Dat betekent een aantal sets met alle coole shirts en merchandise beheren en bijbestellen regelen. Deelnemers halen die bij mij op en kunnen shirts verkopen op evenementen. Dat levert mooie sponsorbedragen op en we promoten de agrarische sector.”
Bedrijf gaat door
Thuis regelt Marc elk jaar dat zijn vrouw, vader of broer het werk bij de kippen overneemt. Dat moet natuurlijk gewoon doorgaan. Dit jaar is het oude koppel kippen net geladen dus het is makkelijker te regelen.
„De Alpe d’HuZes is echt een week met een lach en een traan. Ik heb er zoveel mooie mensen leren kennen. Iedereen heeft wel iets meegemaakt met kanker, zelf of in de omgeving. In de loop van de jaren ben ik ook dierbaren verloren aan kanker. Ik wil onmacht omzetten in kracht en daarom fiets ik dit jaar weer mee.”
Veertiende editie BIG Challenge
Agro- en foodsector haalt al meer dan 13 miljoen euro op
Het is dit jaar de 14e keer dat de agro- en foodsector onder de noemer ‘BIG Challenge, farmers against cancer’ aan Alpe d’ HuZes deelneemt. Dit jaar doen ruim 230 deelnemers mee. Tot medio mei hebben ze meer dan 9 ton opgehaald voor het kankeronderzoek. Dinsdag 2 juni tijdens de motivatie maakt BIG Challenge de voorlopige tussenstand bekend.
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling en uitgegroeid tot één van de grootste fondsenwervers van Alpe d’HuZes. Een grote groep agrarisch ondernemers, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen zet zich keihard in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker in onze maatschappij veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin dit mooie resultaat neer te zetten.
In totaal heeft de agro- en foodsector tot nu toe circa 13 miljoen euro opgehaald voor onderzoek naar kanker. Dit is voor 100 procent gedoneerd aan Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding. Tijdens bijeenkomsten van BIG Challenge wordt Herman steevast herdacht en geroemd om wat hij in gang heeft gezet.