Laatste poging om stallendeadline Brabant te schrappen of op te schuiven draait uit op mislukking
CDA, BBB, PVV, FvD, 50PLUS, CU-SGP en JA21 wilden uitstel of afstel, omdat deze partijen sterk twijfelen aan de juridische houdbaarheid van de beleidswijziging. Volgens Statenlid en boerin Tanja van de Ven (CDA) is een deel van de Brabantse veehouders (onder meer varkens- en pluimveehouders) per maandag illegaal bezig. VVD-gedeputeerde Wilma Dirken ontkent dat namens het college.
Niet voldoen aan regel of illegaal?
De Rabobank stuurde in aanloop naar het debat nog een brief naar het Brabantse college met de waarschuwing dat boeren die niet voldoen aan de nieuwe omgevingsverordening niet kunnen worden gefinancierd, omdat het voldoen aan de regels een randvoorwaarde is voor financiering. Dirken is daarvan op de hoogte, maar vindt het een rare redenatie van de boerenleenbank. „Boeren hebben een vergunning, maar voldoen vanaf 1 juli niet meer aan één regel”, zegt zij. „Als er een brandblusser op de verkeerde plek hangt, kan een bedrijf dan ook geen financiering meer krijgen?”
Verschillende gemeenten in Brabant namen moties aan tegen de stallendeadline. Voor Dirken en haar college (in Brabant bestaand uit VVD, GroenLinks, PvdA, SP, D66 en LokaalBrabant) is dat geen reden om aan de stallendeadline te tornen. Over de ingediende moties moet op moment van schrijven nog worden gestemd, maar uit het debat werd duidelijk dat alle collegepartijen in Brabant achter de stallendeadline blijven staan.
Menselijke maat
Omdat veel lokale partijen in de gemeenten de moties mede hebben ondertekend, was LokaalBrabant de sleutel tot succes voor de politieke tegenstanders van de stallendeadline, maar de coalitiepartij blijft het college steunen. „Houd wel oog voor de menselijke maat”, deed Statenlid Hubert Koevoets van LokaalBrabant een oproep aan het college.
Veehouders (uitgezonderd melkvee- en kalverhouderij) moeten voor 1 juli een plan hebben klaarliggen dat de stal zo wordt aangepast, dat dit leidt tot een aanzienlijke stikstofreductie. Per sector en grootte van het bedrijf verschilt het doel. De provincie wil de vergunningaanvragen binnen hebben, zodat er kan worden gecontroleerd wat een veehouder doet. Met veehouders die geen aanvraag hebben gedaan, gaat Brabant in gesprek.
Passende beoordeling
Een vergunning krijgen is geen sinecure. Zo’n vergunning kan worden aangevochten en moet daarom juridisch volledig zijn dichtgetimmerd. Een luchtwasser die niet doet wat het beloofd, kan bijvoorbeeld later problemen geven tijdens rechtszaken, is eerder gebleken. De oppositie in Brabant vreest dat boeren daardoor flink klem komen te zitten. Dirken hoopt dat een ‘passende beoordeling’ soelaas biedt. Daarin wordt opgenomen wat een veehouderij bijvoorbeeld ook van managementmaatregelen neemt om de stikstofuitstoot terug te dringen.
Van de Ven had het interpellatiedebat op de agenda van de provinciale Staten gekregen. Zij maakt zich al langer hard voor het schrappen van de stallendeadline en trok ook dit debat fel van leer. Zo bracht ze bovengenoemde argumenten van de Rabobank en de gemeenten onder de aandacht. BBB’er Marco Havermans pleitte voor een toetsing van de nieuwe regelgeving bij de rechter, omdat de provinciale verordening op bedrijfsniveau problemen kan geven. Volgens hem moet er wel wat aan de stikstofuitstoot worden gedaan, maar moeten de veehouders vrij zijn om daar zelf geschikte innovaties voor te vinden.