‘Juiste product- en marktkeuzes gemaakt’
ForFarmers: winstgevend eerste halfjaar 2024
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers toont ForFarmers’ CEO Pieter Wolleswinkel zich dus tevreden. „Ik ben trots op deze sterke prestatie in het eerste halfjaar en de bijdrage die iedereen binnen ForFarmers hieraan heeft geleverd”, vertelt hij. „Ondanks de macro-economische en (geo)politieke onzekerheid hebben we vertrouwen in de toekomst.” Volgens hem heeft het bedrijf de juiste product- en marktkeuzes gemaakt en waarderen de klanten de lokale aanpak.
Op de thuismarkt in Nederland en België zijn de resultaten nog beter: daar is het totale volume met 2,1 procent gestegen en de brutowinst met 9,1 procent. Dat is dan wel na correctie voor de verkoop van Belgische activiteiten. ForFarmers heeft hier klanten gewonnen in de pluimvee- en varkenssectoren, stelt het bedrijf, door een concurrerende marktaanpak en goede technische resultaten. Voor de melk- en rundveesectoren stelt het bedrijf een ‘succesvolle commerciële aanpak’ te hebben in ‘een complexe omgeving’.
Duurzaamheidsambitie
Dit kwartaal heeft ForFarmers het bedrijf Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen overgenomen. „Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee een steeds belangrijkere rol kunnen spelen in het bieden van duurzame voeroplossingen”, stelt Wolleswinkel. De overname van het bedrijf, een specialist in het verwerken van reststromen, dat jaarlijks ruim 1 miljoen ton aan reststromen verhandelt, is volgens hem een belangrijke stap in de strategie van ForFarmers om de voedselketen op een efficiëntere wijze verder te verduurzamen en bij te dragen aan het streven naar een kringlooplandbouw.
Het bedrijf zet ook in op het verlagen van CO2-emissies, van haarzelf én van de klanten. Reststromen zijn daarbij belangrijk. Ook door voerinnovaties hebben melkveehouders bijvoorbeeld hun CO2-uitstoot kunnen verlagen, zegt de topman.
Herstructurering in Europa
ForFarmers bouwt verder aan haar Europese portefeuille. In Polen heeft het voerleverancier Piast overgenomen, en dat heeft bijgedragen aan de stijging van de brutowinst. Maar ook zonder die overname laat ForFarmers een groei in de volumes verkocht veevoer zien, met name in de pluimveesector.
In Groot-Brittannië stoot het bedrijf daarentegen activiteiten af. Het gaat daar twee fabrieken verkopen om de kosten structureel te verlagen. „De inzet op kostenbeheersing blijft hard nodig gezien de continue inflatie en de macro-economische en (geo)politieke onzekerheid”, stelt het bedrijf in haar presentatie.