ZLTO wint reclameklacht tegen Greenpeace over lespakket vlees en zuivel
Het lespakket gaat over de impact van vlees en zuivel op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid, aldus een toelichting van ZLTO. ‘Het voedt angstgevoelens bij kinderen met de welbekende beelden van ronkende schoorstenen, bedreigde diersoorten, zieke kinderen en brandende regenwouden.’
Kinderreclame
ZLTO vervolgt: ‘Het lespakket schreeuwt onder andere dat vleesproductie de oorzaak is van honger op de wereld, vlees eten mensen ziek maakt en dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto’s.’ Dat schoot boeren en tuinders in het verkeerde keelgat. „We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen”, zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. „Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie met als doel kinderen minder vlees en zuivel te laten eten. Wij wilden dit niet laten gebeuren en daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt.”
ZLTO krijgt gelijk
Inmiddels ligt er een uitspraak, en die geeft ZLTO gelijk. ‘Dit is reclame verpakt als lespakket en overtreedt een aantal reclameregels’, aldus ZLTO. Greenpeace krijgt het advies om claims die te kort door de bocht gaan aan te passen, zoals ‘Vlees is honger’ en ‘De industriële vleesproductie maakt mensen ziek’. ZLTO en Agrifacts volgen dit naar eigen zeggen ‘uiteraard op de voet’. Mocht Greenpeace in gebreke blijven, dan kunnen zij in hoger beroep gaan.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief