Eierenhandelaar moet twee ton betalen ondanks fipronilschade
In april 2017 heeft de pluimveehouder zijn stallen op één van zijn vier locaties laten reinigen door ChickFriend. De leghenhouder heeft tot 19 juli 2017 eieren geleverd aan de handelaar. Omdat de handelaar dacht dat de geleverde eieren besmet waren met fipronil, heeft hij eieren ter waarde van ruim 99.000 euro niet betaald aan de leghenhouder.
Aansprakelijk
Een maand later heeft de handelaar de pluimveehouder aansprakelijk gesteld voor alle kosten en schade die hij heeft geleden door de levering van besmette eieren. In januari 2018 stelde de directeur van de eierhandelaar dat zijn schade als gevolg van de fipronil-crisis, toe te rekenen aan de pluimveehouder in kwestie, 131.000 euro bedroeg. De leghenhouder heeft daarop gevraagd om opheldering en onderbouwing van dit gestelde bedrag.
Twee maanden later heeft de opkoper opnieuw zijn schade berekend, en kwam hij op een bedrag van 432.478 euro. Dat bedrag bestaat onder meer uit schade door de fipronil, een opeisbaar voorschot en het terugbetalen van logistieke middelen. De pluimveehouder betwistte echter de juistheid van dit bedrag. Ook de rechtbank oordeelt dat de deugdelijkheid van de schadevordering meer bewijslevering vergt.