Provincie Zeeland stelt POP3-subsidieregeling open
Impuls aanpak landbouwroutes in Zeeland
De subsidieregeling, die 5 november wordt opengesteld, is niet primair bedoeld voor boeren. Maar agrarische ondernemers moeten er uiteindelijk wel vooral van profiteren, benadrukt Johan Wandel. Hij is programmamanager POP3 bij de provincie Zeeland en coördinator van de regeling ‘Fysieke investeringen voor innovatie en modernisering van agrarische ondernemingen: investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven’. „Een hele mond vol, maar in feite is deze subsidie met name bedoeld voor aanpassingen in de infrastructuur. Denk aan het aanleggen van nieuwe wegen. Doel is dat het landbouwverkeer in de provincie zich vlot en veilig kan verplaatsen en agrarische bedrijven beter bereikbaar worden”, legt Wandel uit. „Aangezien het aanpakken van infrastructurele knelpunten niet de core business is van agrarische ondernemers, mikken we met deze regeling vooral op gemeenten, waterschappen, provincie et cetera. Het is de tweede keer dat deze regeling wordt opengesteld. Twee jaar geleden was 4,5 miljoen beschikbaar voor de aanpak van landbouwroutes en voor kavelruil.”
Het is de bedoeling dat met de POP3-gelden binnen deze regeling onder meer knelpunten worden aangepakt die staan benoemd in het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland. De Zeeuwse wegbeheerders stelden deze inventarisatie in 2011 voor het eerst op, samen met ZLTO en Cumela. Vorig jaar vond een update plaats, ook weer in samenspraak met de agrarische sector. „Tussen 2011 en 2017 zijn 17 knelpunten opgelost, onder meer op Tholen en in de omgeving van Hulst”, zegt Chantal Kempe, beleidsmedewerker mobiliteit bij de provincie Zeeland. „Desondanks is er nog veel werk te doen. Er komen immers ook nieuwe probleemsituaties bij. Bij de actualisatie van vorig jaar inventariseerden we 72 knelpunten, 30 daarvan hebben de komende jaren prioriteit. Dan gaat het bijvoorbeeld om wegen waar landbouwverkeer lastig samengaat met andere verkeersdeelnemers, en dit de verkeersveiligheid of doorstroming belemmert. De POP3-gelden zullen niet voldoende zijn om alle problemen op te lossen, maar het is zeker een stap in de goede richting.”
Tekst: Ank van Lier
Beeld: Ruth van Schriek