Topkwaliteit geen eindproduct maar entreeticket
"Vroeger kocht je bij de melkboer een ei. Daar kon je kiezen uit een bruin of een wit ei. Dat was duidelijk. Tegenwoordig is er heel veel keus en dat is zowel voor de producent als de consument lastig. Maar veranderen gaat dat niet", stelt Guido Thys. "Er is geen tekort aan eieren. Wel een kloof met de consument. Als producent denk je vaak te weten wat de consument wil, maar dat is vaak niet zo. Daarom zul je iets moeten toevoegen aan je product. Consumenten gaan er vanuit dat de kwaliteit top is, terwijl u weet hoe hard u daarvoor moet werken."
"Geld stroomt niet naar hard werken, geld stroomt naar waarde."
Extra waarde toevoegen
De kern van het bestaansrecht ligt in de wil van een buiten de organisatie levende groep mensen om middelen aan de organisatie ter beschikking te stellen. Die quote uit het boek De Bestaansvoorwaarden geeft volgens Thys goed aan dat het om waarde gaat en niet om schaalvergroting met een iets lagere kostprijs. "Eieren zijn het product. Dat noemen in marketingtermen een doosje. Maar als ondernemer moet je daar iets aan toevoegen; een doosje +. Dat wil zeggen makkelijk te bereiden of een handige verpakking. En de volgende stap is een doosje ++ en dan gaat het om imago. En een ei heeft geen imago, dus dat is een kans."