Kalkoensector gaat zelf vlees vermarkten
Hiermee hebben we een unieke situatie in de kalkoensector waarbij alle Nederlandse kalkoenhouders, via de afzet organisatie BAV, bij betrokken zijn, zegt verkoopadviseur Frank Rooijakkers van Vitelia Voeders.
Het initiatief komt van een aantal kalkoenenhouders, de coeratie Bevordering Afzet van Vleeskalkoenen (BAV) en Vitelia Voeders. Dat vertelde verkoopadviseur Rooijakkers dinsdag 13 januari tijdens de studiemiddag voor de kalkoenhouderij van Vitelia in het Limburgse Oirlo.
De slanke Bourgondi
De groep startte enkele jaren met de promotie van de kalkoensector en onderzocht de afzetmogelijkheden van kalkoenvlees. Het laatste half jaar werden samen met een marketing- en communicatiebureau twee acties opgezet.
De titel voor deze acties is de slanke Bourgondi. Deze term wijst op de Bourgondische uitstraling die kalkoenvlees heeft, in combinatie met het lage vetgehalte dat kalkoenvlees bevat.
Bovendien komt er voor de promotie van de kalkoensector en het kalkoenvlees een consumentenwebsite. De lancering van de website volgt binnenkort.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Vitelia Voeders
Beeld: Agrio archief