Gijs-ei: 100 procent lokaal veevoer
Het GIJS-ei is onderdeel van een proefproject van Milieudefensie, waarin de organisatie lokaal veevoer promoot. Daarnaast kent de Dierenbescherming het Beter Leven keurmerk 3-sterren toe aan de GIJS-eieren, meldt supermarktketen Plus in een persbericht.
Het GIJS-ei is het eerste pilotproject van Milieudefensie binnen de op weg naar 100 procent lokaal veevoer-campagne. Om milieu- en sociale schade in Zuid-Amerika terug te dringen, zet Milieudefensie zich in om in Europa meer soja te verbouwen.
In Nederland gaan ook steeds meer boeren dit doen om oerwoudvrije producten mogelijk te maken. Voor zijn kippen gebruikt boer David Janssen van zorgboerderij De Haam alleen voer dat voor honderd procent afkomstig is uit Europa, en binnenkort voor een groot deel uit eigen land.
Afgestemd op natuurlijk gedrag
GIJS-eieren een product van StreekSelecties krijgen van de Dierenbescherming de hoogste waardering voor diervriendelijkheid de enige vrije-uitloopeieren met deze waardering voor dierenwelzijn in Nederland.
Het verblijf van de vrije-uitloopkippen op De Haam is volledig afgestemd op hun natuurlijke gedrag. Naast een uitgestrekt buitenverblijf is David een van de weinige boeren, die ook een grote overdekte uitloop heeft. Deze is lichtdoorlatend en aangekleed met bomen en speeltjes, zodat de kippen ook binnen natuurlijk leven.
Niet alleen milieu en dier varen wel bij GIJS-eieren, het product is ook goed voor de mens. Als zorgboerderij biedt De Haam dagverzorging aan ouderen met een beperking. Zij helpen met het rapen en verpakken van de GIJS-eieren.
Keurmerk en dierwelzijn belangrijk
Wij merken dat klanten steeds meer bewust en verantwoord willen leven. Maar liefst 60 procent van de consumenten vindt een keurmerk en dierenwelzijn belangrijk bij het kiezen van versproducten, volgens het GfK, zegt Eric Leebeek, commercieel directeur van Plus.
Klanten zoeken daarom naar producten die passen bij hun wensen en een verantwoorde levensstijl. Wij gaan hierin mee in ons verantwoorde assortimentsbeleid. Door onze krachten te bundelen met die van andere partijen, staan we nog sterker.
StreekSelecties bijvoorbeeld vermarkt streekproducten landelijk. Milieudefensie is actief met haar project op weg naar 100% lokaal veevoer en de Dierenbescherming houdt het dierenwelzijn in de gaten. Ik ben trots dat we onze klanten nu als enige Nederlandse supermarktketen een product kunnen bieden, dat het vriendelijk is voor dier, mens en milieu.