‘Geen duidelijk seizoenspatroon voor prijzen kipfilet’
Dat blijkt uit een onderzoek van LEI Wageningen UR naar de prijsvorming van voedsel waarin het LEI de consumentenprijs van kipfilet vergeleek met die van slachterijen en vleeskuikenhouders in 2011, 2012 en 2013.Pluimvee-econoom Peter van Horne presenteerde dinsdag 5 januari tijdens de ledenmiddag en -avond pluimvee van ZLTO/NOP in Den Bosch belangrijke conclusies voor de pluimveesector uit het onderzoek.
Door contracten waren de prijzen voor vleeskuikenhouders in 2011, 2012 en 2013 redelijk stabiel, vertelt Van Horne. Enkele aanwezige vleeskuikenhouders waren het hier niet mee eens. Volgens hen waren er wel relatief grote prijsschommelingen voor vleeskuikens in die jaren.
Prijsrelatie supermarkt en slachterij
Uit het onderzoek van het LEI bleek verder dat supermarkten en slachterijen een prijsrelatie hebben (zie grafiek). Op supermarktniveau waren er in die jaren veel prijsdalingen door acties. Met goedkope kipfilet en gehakt proberen supermarkten klanten te lokken die dan ook duurdere producten kopen waarop supermarkten meer winst maken, legt Van Horne uit.
Die acties worden door supermarkten gepland en de slachterijen gaan dan mee met lagere verkoopprijzen. Overigens zijn er ook supermarkten die niet of nauwelijks prijsacties houden met kipfilets. Bovendien is de verwachting dat supermarkten nu geen prijsacties meer gaan houden met kipfilets nu ze zijn omgeschakeld naar de Kip van Morgen of dat binnen afzienbare tijd gaan doen.
Uit het onderzoek van Van Horne blijkt verder dat een groot deel van de brutomarge naar slachterijen gaat. Al hebben die ook veel kosten voor het slachten en verwerken van de kip, verklaart de pluimvee-econoom.
Inkomen
Van de Horne vertelde ook hoeveel winst iedere schakel had als percentage van de omzet. Bij vleeskuikenhouders sprak hij over inkomen omdat in deze schakel geen sprake is van winst maar inkomen. Het LEI berekent het inkomen en dit is vergoeding voor de geleverde arbeid van de pluimveehouder.
De pluimvee-econoom benadrukte dat de onderzoekers geen informatie ontvingen over de netto marges van iedere ketenspeler. Bovendien zijn er voor supermarkten geen cijfers per product, maar alleen voor de gehele supermarkt.
Het economisch resultaat per schakel in de keten was tussen 2011 en 2013:
- Pluimveehouder positief inkomen
- Slachterij positief resultaat
- Supermarkt stabiel resultaat: 1 tot 2 procent winst in procenten van de omzet