Laat je passie zien
Dat zegt Twan Engelen, vermeerderaar uit Someren, tegen Pluimveeweb naar aanleiding van een foto met Twan bij de bruine opfokkuikens op Facebook. Twan plaatste deze foto op zijn facebookaccount Vermeerderingsbedrijf Engelen en deelde die via zijn persoonlijk account.
Beelden laten passie zien
Reclame speelt in op emotie. Wij als primaire voedselproducenten zijn nuchter en werken met feiten. Met een foto bij je kippen laat je meer emotie zien. Ik denk dat dat beter werkt, zegt de Brabantse pluimveehouder. De kunst is om een mooie foto te combineren met een goed verhaal. Blijf bij jezelf en denk na over de beeldvorming die je achterlaat. Dat moeten we als agrarische sector nog leren. Dus geen foto voor de stal, want je bent geen stallenbouwer. Je bent dierverzorger dus maak een foto tussen de kippen, zegt Twan. Daarmee maakt de biologische sector een verschil. Die staan meestal met een kip op de foto. De consument denkt niet na over hygie of ander schoeisel. Neem de fotograaf mee de stal in of maak zelf een geschikte foto.
Contact politici
De nieuwe burgemeester van Someren, Dilia Blok, gestalleerd op 4 december kreeg van de agrarische ondernemers waardebonnen om gratis producten af te komen halen. Hiermee hopen we dat ze overal kennis opdoet over de diverse sectoren en we verbinding kunnen maken, aldus Twan die ook bestuurslid is van ZLTO-afdeling Someren.
De passie van Nederlandse familiebedrijven is een pluspunt vergeleken met grote buitenlandse ondernemingen die ook hier hun producten afzetten. Dat moeten we onze politici duidelijk maken. Maar kijk als pluimveehouder zelf in de spiegel wat je kunt doen. En verwacht niet dat anderen jouw problemen voor je op lossen, zegt de gepassioneerde pluimveehouder.
Integrale duurzaamheid
Op het opfokbedrijf van de gebroeders Engelen fokken Jeroen en Twan nu langzaamgroeiende moederdieren voor een externe partij op. Ik noem ze de Nederlandse supermarktkippen. Ze zijn nu zes weken oud en ik kan de opfok vergelijken met legmoederdieren die we wel eens opgefokt hebben. Ze eten niet van de grond en hebben behandelde snavels dus het is anders als de opfok voor onze eigen vleeskuikenouderdieren, aldus de vermeerderaar en opfokker.
Engelen is ervan overtuigd dat de weg naar de toekomst richting integrale duurzaamheid gaat. De wereld verandert, wij veranderen mee en maken wat de consument vraagt. Zaak is wel dat we eerlijke echte verhalen blijven vertellen zodat de consument of inkoper weloverwogen keuzes kan maken."