Veehouder blijft voerfabriek trouw
Een platform dat inzicht geeft in de samenstelling en prijs van mengvoeders, is MijnVoer.nl. Pieter Snoeijen richtte het zon zes jaar geleden samen met compagnon Maurice van den Eijnden op. Vooralsnog komt het grootste gedeelte van het voer bij de varkenshouders terecht, zegt hij.
Van de 250.000 tot 300.000 ton krachtvoer, die per jaar via Mijnvoer wordt afgezet, gaat 90 procent naar de varkenshouders en 10 procent naar de melkveehouders. Wij hebben ons bij de klantenwerving in de eerste jaren ook vooral op de varkenshouderij gericht. Zij bestellen per veehouder immers veel meer tonnen mengvoer. Hoe meer tonnen, hoe interessanter voor ons en de producent. Andersom is het platform voor een varkenshouder ook interessanter dan voor een melkveehouder, omdat een cent prijsverschil in het krachtvoer voor een varkenshouder nog beter voelbaar is in de portemonnee dan voor een melkveehouder.
Pluimveevoer
Pluimveehoudersmaken momenteel geen gebruik van MijnVoer.nl", zegt Snoeijen. In het verleden hadden we wel vier tot vijf leghennenhouders als klant. Maar het is een andere manier van werken in de legsector.Ook werken veel leghennenhouders met vaste prijsafspraken. Dan zouden we daar in mee moeten. Dat past niet in ons bestaande model.Bovendien groeien we gestaag in de afzet van varkens- en rundveevoer. De tijd ontbreekt ons momenteel om ons ook op de pluimveesector te richten."
Lees het complete achtergrondverhaal over de keuze van veehouders voor een voerleverancier aanstaande zaterdag 7 april in de regionale agrarische vakbladen Vee & Gewas, Stal & Akker, Veldpost en Agraaf.Klik hier om een gratis proefnummer voor n van deze agrarische vakbladen aan te vragen.