Gros wil vijf procent nettowinst investeren in promotie
Het Pluimvee Lagerhuisdebat is de nieuwe invulling van het avondprogramma tijdens Het Pluimvee Symposium onder leiding van Gijs Weenink van de DebatAcademie. Het interactieve onderdeel leverde een hoop dynamiek op en interessante inzichten. Weenink presenteerde een stelling en vervolgens werd iedereen gedwongen om te kiezen of ze het er mee eens waren of juist oneens. Door de overkant te overtuigen was het de bedoeling mensen over te laten steken naar het eigen kamp.
Met de stelling ik investeer vijf procent van de nettowinst in imagoverbetering van de sector was circa drie vierde van de bijna 200 deelnemers aan het debat het eens. Met de stelling ik investeer vijf procent van mijn omzet in imagoverbetering van de sector was slechts een kwart van de bezoekers het eens.
Reguliere kip terug in schap
Circa de helft van de bezoekers wil dat reguliere kip terug in de supermarktschappen komt. Consumenten moeten in de supermarkt ook kunnen kiezen voor reguliere kip, motiveerde stalinrichter John van Drunen.
Een andere bezoeker was het er niet mee eens. Wanneer reguliere kip terugkomt dan kiest het gros van de consumenten hiervoor. Vleeskuikenhouders, die hun stal speciaal hebben ingericht voor een concept, kunnen dan in de (financie) problemen komen volgens hem. Een andere bezoeker gaf aan dat de maatschappij het niet zou accepteren wanneer de reguliere kip terug zou komen in de supermarktschappen.
10 procent meer grondeieren
Eerder op de dag gaf directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten al aan dat reguliere kip niet terug komt in de supermarktschappen. Dat is een gepasseerd station, volgens Jansen.
Het aantal grondeieren van vleeskuikenouderdieren van traag groeiende rassen is veel hoger en kan wel oplopen tot 10 procent. Dat zei Sander Vetker. De vleeskuikenouderdierenhouder uit Wierden (OV) had dit van diverse collegas gehoord met vleeskuikenouderdieren van traag groeiende rassen.
Geen verplichte webcams
Het merendeel van de bezoekers is geen voorstander van verplichte webcams in alle pluimveestallen. We hebben als sector niks te verbergen, maar wanneer je 24/7 beelden van een stal online zet zonder toelichting kunnen die verkeerd geterpreteerd worden. Uitleg bij de beelden is een must, zei vleeskuikenhouder Patrick van den Hurk uit Biezenmortel. Organiseren van open dagen en bezoekers uitleggen wat we doen is een betere manier om de maatschappij te informeren.
Een zichtstal is een andere mogelijkheid om burgers te informeren. Maar volgens HAS student Han Booyink uit Dronten is dat een keuze die iedere pluimveehouder zelf moet maken.
Data verzamelen
Volgens het gros van de bezoekers zou het goed zijn dat pluimveehouders meer data verzamelen en vergelijken. Nu profiteren vleeskuikenhouders nog onvoldoende van data en zijn het vooral voerfabrikanten die hier gebruik van maken, zei vleeskuikenhouder Bart Janssen uit Zuidvelde (DR). Hij denkt net als veel andere bezoekers dat het verzamelen van data veel voordelen op kan leveren. Alleen moet je daar dan wel de juiste informatie uithalen en naar aanleiding daarvan de goede beslissingen nemen. Alleen data verzamelen heeft geen zin.
Eerder op de dag gaf directeur Marc Jansen van het CBL pluimveehouders het advies data vooral voor jezelf te houden en pas te delen als het jezelf voordeel oplevert.
Verplichte cursus
Bedrijfsresultaten verbeteren door jaarlijks verplicht minimaal twee dagen op cursus te gaan, zag slechts de helft van de bezoekers zitten. We leren iedere dag bij door ervaringen op te doen, van elkaar en van adviseurs, gaf een bezoeker aan.
Verkoopleider Alex Janssen van Vepymo Nederland juicht verplichte bijscholing juist toe. Op een aantal legpluimveebedrijven waar ik kom, worden nog veel beginnersfouten gemaakt en kunnen echt veel dingen beter. Janssen schat dat het om 10 procent van de bedrijven gaat.
Dus met een verplichte bijscholingscurus kunnen we de resultaten van de klungelaars verbeteren, stelde discussieleider Gijs Weenink. Een bezoeker gaf aan dat het volgens hem niet zo eenvoudig is. Bedrijven waar grote overtredingen voorkomen moeten door de NVWA worden aangepakt. Dat gebeurt nu al omdat de NVWA op bedrijven, waar vaker overtredingen worden geconstateerd, vaker controleert. Helaas verpesten die paar bedrijven het imago van de hele sector.
Winnaar
Pluimveedierenarts Maarten van den Berg werd uitgeroepen tot winnaar van het debat. Hij wist de meeste deelnemers te overtuigen om hun mening te wijzigen. Hij stelde voor om vijf procent van de nettowinst in plaats van vijf procent van de omzet te investeren in imagoverbetering van de sector.
Ongeveer de helft van de deelnemers wijzigde hun mening en was het hierdoor wel eens met de stelling.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Robert Ellenkamp
Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coƶrdinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.
Beeld: Ellen Meinen