‘Als je meer wil, moet je veranderen'
„Als je wil dat het verandert moet je differentiëren, het anders doen dan anderen. We zwemmen allemaal in de zelfde oceaan, zelfs de buurman is een concurrent.” Tiny Schepers begon in 2000 met de Heyde Hoeve coöperatie met als oogpunt samenwerken om de kostprijs te verlagen. In 2012 werd de stap genomen om de differentiëren, inmiddels ligt het vlees van de Heyde Hoeve zelfs op Eindhoven Airport.
Moeilijkste stap
Uit de zaal komt de vraag wat de moeilijkste stap in het verander proces geweest is. Schepers kan niet één stap aanduiden, het is volgens de varkenshouder een proces geweest van hard werken, overal aanwezig zijn. Uiteindelijk is het begonnen met het overtuigen van één horecaslager. „Eén varken werden er tien, tien werden er honderd en uiteindelijk volle vrachtwagen.” Schepers durft nu te zeggen dat het makkelijker wordt.
Ambassadeurs
Om te differentiëren zijn er volgens Schepers vier belangrijke punten. Ontwikkel onderscheid in het product, creëer een verhaal, prijselasticiteit en duurzaamheid. Maar een beetje geluk helpt ook. Het vlees van de Heyde Hoeve werd in 2012 uitgeroepen tot het beste van Nederland. Dat soort publiciteit moet je hebben als je het anders wil doen. „Als je verhaal in de publiciteit komt, horen mensen het kunnen ze een ambassadeur voor je worden.”
De consument wil een heerlijk en eerlijk product voor een acceptabele prijs en merkbeleving, het goede gevoel krijgen, genieten. „Een merk heeft pas waarde als je waarde aan het merk hebt kunnen toevoegen”, zegt Schepers.
Samenwerking
In januari tekende Schepers een exclusieve overeenkomst met de Zwanenberg Food Group. „Ook zij willen de transparantie terug in de keten. Anders is er al snel niets meer met winst te verkopen omdat er alleen op de prijs gelet wordt.” Ego gaat nog steeds boven eco. Schepers haalt cijfers uit de Voedselbalans van Wageningen UR aan. Gezondheid, betaalbaarheid en smaak gaan boven eerlijke productie, diervriendelijkheid en ambacht.
Tekst: Joyce Cornelissen
Beeld: Ingrid Zieverink