Vroege start veilseizoen Alvantho: dinsdag 28 mei
Daarmee gaat het nieuwe veilseizoen vroeger van start dan in de afgelopen jaren. Dit is met name te danken aan het vroege plantseizoen. Medio februari gingen de eerste aardappelen in dit teeltgebied al de grond in. Dankzij het mooie weer in februari is er in die periode al veel pootgoed de grond in gegaan. „Ik was nog even bang dat door het schrale weer dat daarna kwam het vroege er af zou gaan, maar dat viel gelukkig mee”, zegt directeur David Hage. „Ik heb deze week de vroege aardappelen gezien, nou, dat gaat wel lukken.” Tijdens de eerste veiling worden Doré, Premiére en Frieslander aangevoerd. Traditiegetrouw wordt de opbrengst van het eerste kistje wederom geschonken aan een goed doel.
Lege markt
Over het aanbod op de eerste veildag kan Hage nog weinig zeggen. „Het begin zal mondjesmaat zijn.” Wat betreft de prijsvorming heeft de directeur goede hoop. „We hebben te maken met een lege markt, de oude oogst is bijna op. Er is wel wat vroege import, maar de voorraden hiervan zijn niet heel groot. Dat zou ruimte moeten bieden voor het nieuwe Nederlandse product.” Hage heeft dan ook alle vertrouwen in een goede start van het nieuwe veilseizoen. „We hebben wel eens een slechtere positie gehad bij de start van Alvantho. Er is interesse in de nieuwe oogst, dat merken we aan alle kanten.”:
Vorig jaar viel de eerste veildag pas op 12 juni. De late start was te wijten aan het koude voorjaar. Het grootste deel van het areaal aardappelen dat via de klok van Alvantho wordt geveild was bijzonder laat. De laatste aardappelen zijn vorig jaar pas eind april de grond in gegaan. Gemiddeld genomen valt de eerste veildag in de eerste week van juni.
Erkend streekproduct
Alvantho staat voor ‘Alles van Tholen’ en is een samenwerking tussen de veiling van Sint Annaland en Scherpenisse. Het belangrijkste product voor Alvantho zijn de Zeeuwse kleiaardappelen. De Alvantho aardappelen zijn gecertificeerd als ‘Erkend Streekproduct’. Van het totale aanbod vindt circa 50 tot 55 procent van de aardappelen de weg naar de consument via de veilingklok. Het overige deel belandt uiteindelijk via bemiddeling op het bord van de consument.