Vermeerderaar Sjaak van Haare met BIG Challenge naar Frankrijk
Sjaak en Marja volgen al jaren de belevenissen van BIG Challenge. „Via Herman van Welie, onze financieel adviseur, hoorden we elke keer bij de bespreking van het financieel verslag mooie verhalen over BIG Challenge en Alpe d’HuZes. Het kriebelde bij ons om ook eens mee te gaan.”
Familie van Haare houdt in het Brabantse Wanroij 41.000 vleeskuikenouderdieren in vijf stallen. Sjaak: „We wilden het werk op het bedrijf eerst goed geregeld hebben, voordat we ons inschreven bij BIG Challenge.” De vaste medewerker, Jesse, gaf direct aan die week volledig voor het pluimveebedrijf beschikbaar te zijn. Toen hij in februari zijn baan na acht jaar opzei, vermeldde hij meteen dat hij in juni wel een week terug zou komen. „Dat was een pak van ons hart: Jesse kent alle ins en outs van ons bedrijf. Daar is het in goede handen”, zegt Sjaak.
Net in productie
Het koppel is nu 24 weken oud en net aan het leggen. „Het is nu belangrijk om elke dag de eieren te rapen. Aan de hand van het legpercentage, moet de voergift aangepast worden. Dat is Jesse wel toevertrouwd”, legt Sjaak uit. In de ochtend heeft Jesse hulp van een medewerker die helpt met eieren rapen. Zoon Rob helpt daar waar nodig is, vooral in het weekend en ‘s avonds een controlerondje „We vinden het belangrijk dat het werk en het bedrijf thuis goed geregeld is. Dan kun je met een gerust hart gaan”, zegt Sjaak.
Pluimveeteams ruim 95.000 euro
Dit jaar heeft BIG Challenge drie pluimveeteams. Sjaak en Marja hadden hun doel, 666 euro voor de Alpe d’HuZus deelnemers, al vrij snel bereikt. Samen met de pluimveeteams hebben ze nog als vrijwilliger bij diverse evenementen, zoals happen en stappen, bingoavond, shirtverkoop, oberen, verkoop van BIG Challenge wijn etcetera geholpen en zo mede het bedrag van ruim 95.000 euro voor de drie pluimveeteams gehaald. „We hopen dat er komende week nog bijkomt. Het zou wel gaaf zijn als we als pluimveesector 100.000 euro aantikken”, lacht Sjaak.
Marja van Haare werkt in de thuiszorg en werkt daar regelmatig met kankerpatiënten. Een 19 jarige vriend van een van hun zonen overleed in januari aan kanker. „Een vreselijke ziekte die je niemand gunt. Het is belangrijk dat er veel geld komt voor onderzoek zodat er niemand meer hoeft te overlijden aan kanker”, zegt Marja.
Farmers are Cool
„Dat is ook onze boodschap; promotie van de agrarische sector. Het hele jaar door met de acties maar ook op de berg. We gaan natuurlijk ook vrijwilligerswerk doen in Frankrijk met coole shirts verkoop, helpen in het oppeppunt; er is genoeg te doen. We zijn blij dat wij het kunnen en dit mee mogen maken”, zegt Marja.
Sjaak vindt de sectorpromotie een mooie bijkomstigheid: „Dat hebben we ook nodig. Voor onze producten, het imago maar ook voor personeel. Wij zijn nu ook al enkele maanden op zoek naar een nieuwe medewerker maar dat valt nog niet mee.”
De komende week laat Sjaak de zorg voor zijn kippen over aan Jesse. „Dat heeft hij al vaker gedaan. Natuurlijk overleggen we regelmatig even via de telefoon en app en heb ik vooraf zo veel mogelijk al geregeld zoals de voerbestellingen. Wij gaan altijd met een gerust hart op vakantie. Dat is ook wat waard. Daarna hopelijk met een mooie herinnering en zoals ze zeggen ‘een cadeau voor het leven’ weer naar huis naar de kippen”, besluit Sjaak.