Laagvliegoefeningen van start in Oost- en Zuid-Nederland
Het oefengebied beslaat het aan Zeeland grenzende Woensdrecht (NB), De Regte Heide (NB), Eindhoven (NB), Ginkelseheide (GD), Deelen (GD), Het Harde (GD) en Enschede (OV). Hiervan zijn Eindhoven, Het Harde en Enschede aangewezen als laagvlieggebieden. Dat betekent dat vliegoefeningen niet boven een hoogte van 100 meter mogen worden uitgevoerd. Eindhoven is tevens de plaats waar de meeste vliegbewegingen zullen plaatsvinden.
Door het overvliegen van voertuigen kunnen landbouwhuisdieren op hol slaan en schade aanrichten/oplopen. Mocht dit voorkomen, doen boeren er verstandig aan om het klachtenformulier van Defensie in te vullen alswel de claim te onderbouwen met duidelijk fotomateriaal en mogelijk dierenartsverklaringen. Dat zeggen Tjerk Elzinga, beleidsadviseur LTO Noord Regio Oost, en Esther Broekman, woordvoerder Defensie.
Klachten
Bij een vliegoefening eind vorig jaar was LTO Noord niet op de hoogte dat de oefening zou plaatsvinden. Volgens Elzinga werden zij toen overspoeld door klachten en schademeldingen van boeren wiens vee op hol was geslagen. Dit varieerde van vee dat door afrastering heen rende tot dieren die botbreuken opliepen. Naar aanleiding van deze klachten zijn Defensie en LTO met elkaar in gesprek gegaan.
Volgens Broekman is sindsdien het contact tussen LTO en Defensie geïntensiveerd. Zo heeft LTO de piloten van Defensie voorlichting gegeven hoe stallen vanuit de lucht te herkennen. „Onze piloten zullen proberen zoveel mogelijk stallen en weilanden waarin dieren grazen te ontzien, maar het kan voorkomen dat een vliegtuig over een erf heentrekt.” zegt Broekman.
Vooral stallen dichtgelegen bij bosranden of houtwallen lopen het risico over het hoofd te worden gezien. In dit geval is het beste wat de piloot kan doen recht vooruit vliegen. Omvliegen zou voor meer geluid en trillingen zorgen, wat kan leiden tot ʻextra onrust en schrikreacties bij dierenʼ, stelt LTO.
Oefeningen
Precieze informatie over de locaties, oefeningen en vlieghoogtes kan niet worden verstrekt. Dit vanwege het risico om publiek te trekken en omdat de vliegers oefenen op noodsituaties. Kennis vooraf bij de piloten zou de oefening een vertekend beeld geven. Zo laat Broekman weten.
Tijdens de oefeningen vinden er parachuutlandingen van parachutisten en vrachtladingen en noodlandingen van vliegvoertuigen plaats. Zowel overdag als 's nachts.