Verkeerscampagne Eijsden-Margraten moet begrip creëren tussen boer en burger
De verkeerscampagne, die voorjaar 2020 van start gaat, is een initiatief van de LLTB- regio Zuid-Limburg. Daarin werkt de belangenbehartiger samen met gemeente Eijsden-Margraten, Veilig Verkeer Nederland en het Regionale mobiliteitsoverleg Maastricht/Heuvelland. De eerste stap in deze campagne is het inventariseren van knelpunten op de landwegen van de gemeente. Hiervoor gebruikt de gemeente het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan. Burgers en boeren worden ook verzocht om knelpunten te melden.
„We zien dat het steeds drukker wordt op de wegen in Zuid-Limburg door toerisme en het toenemende aantal fietsers en wandelaars op de veldwegen die boeren veel gebruiken. Daardoor kunnen potentieel gevaarlijke situaties zich voordoen, zoals aanrijdingen,” zegt LLTB Zuid-Limburg-bestuurslid Rebecca Steinbusch-Lacroix. „Dat komt door de smalle wegen en de onoverzichtelijke kruispunten. Door burgers te vertellen waar we mee bezig zijn, maar ook door onze leden attent te maken op het veranderende buitengebied, verwachten we wederzijds respect en begrip te creëren.”
Kinderschoenen
Hoe de campagne er precies uit gaat zien, moet zich nog verder uitkristaliseren. Hierover wordt gesproken op de bestuursvergadering van de LLTB op 23 augustus. „Bij het creëren van begrip en bewustwording tussen boer en burger komt natuurlijk ook een stukje voorlichting kijken”, stelt Steinbusch-Lacroix.” Hoe deze voorlichting er precies uit gaat zien, moet nog worden uitgewerkt. „De campagne staat in de kinderschoenen. Zodra de inventarisatie rond is, kunnen we concrete plannen maken.”
Het plan is om de verkeerscampagne uit te rollen over heel Zuid-Limburg. Dit alleen bij een succesvolle campagne in Eijsden-Margraten. Wat een succesvolle campagne concreet inhoudt, moet „blijken uit de evaluatie”, meldt Steinbusch-Lacroix.
Eerder uitten verschillende Zuid-Limburgse boeren hun frustraties over het toenemende aantal wielerfanaten rondom hun bedrijf die voor onrust zorgen op de weg.