POV-voorzitter schrikt van mail Farmers Defence Force aan Talpa
‘Er is bij ons in onze club grote verontwaardiging ontstaan door het niet in de uitzending brengen van de poll gehouden door jullie met betrekking tot hoe dierenactivisten de goede naam bezoedelen van de agrarische sector. 98% stemde ja!’, zo schrijft Van den Oever. De poll werd op de website van Hart van Nederland geplaatst naar aanleiding van een journalistiek item in de uitzending van woensdag 31 juli, dat ging over dierenactivisme.
‘Bij deze bieden we jullie nog de gelegenheid tot excuses te maken en in de uitzending te rectificeren. Zo niet kunt u er zeker van zijn dat er verdere acties tegen jullie ondernomen worden', zo gaat de 40-jarige Brabander verder in zijn mail. 'Wij gaan paal en perk stellen aan dergelijke insinuaties in de media en fake news. Let op want dit geldt ook zeker voor al jullie andere programma's waar wij boeren op de hak genomen worden!’
Huiverig
Van den Oever houdt de leden van de Facebookgroep constant op de hoogte van zijn mailwisseling met Talpa, de producent van Hart van Nederland. De reacties onder zijn updates wisselen van ‘Perfect!’ en ‘Goede mail’, naar ‘Ik ben huiverig voor de dreigende toon’.
Ook POV-voorzitter Linda Janssen-Verriet reageerde onder het bericht. ‘Ik schrik eerlijk gezegd van de mail en de toon. Waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan die poll? Inderdaad overduidelijke mening, maar wat zegt die mening nu echt? Als ik dieractivist was zou ik staan juichen. Precies namelijk wat ze willen: onze sectoren een slechte naam bezorgen. Het zou me alleen maar aanmoedigen om door te gaan.’
Relatie met media
Daarnaast wijst Janssen-Verriet de groep erop dat het omgaan met de media een vak apart is. ‘Dat doe je er niet even bij.. vanuit POV investeren we veel tijd en inzet in goede relaties met media. Hart van Nederland bv heeft ook al heel goede uitzendingen gemaakt. En dreiging is niet een middel die je inzet richting media. Alle experts geven aan: houd media te vriend.’
De POV-voorzitter geeft Van den Oever en ook de Facebookvolgers een advies: ‘Blijf bij je leest. Zorg dat je er voor elkaar bent als er dreiging is en hulp nodig is. Laat naar buiten zien dat je er bent. Maar laat media en journalistiek aan anderen over. Laten we elkaar beter weten te vinden.’