Agribusinessbedrijven brengen boeren in PSV stadion in contact met burgers
Een zeer interessante optie van communiceren tussen de agrisector en de burgers. Zo betitelt Huub Fransen, directeur van mengvoerfabrikant FransenGerrits, de overeenkomst die een groep van acht Limburgse/Brabantse agribusinessbedrijven heeft gesloten met eredivisie voetbalclub PSV. „Al jaren spreken we in de keten over het meer en beter communiceren met de burgers.Deze optie past nu in dit straatje”, verklaart Huub Fransen. De samenwerking met PSV richt zich op het in een positief daglicht zetten van de boeren en tonen wat een mooie sector de landbouw is. „Er wordt al veel negatief nieuws over de veehouderijsectoren verspreid. Wij vinden het fijn de sector ook op een positieve wijze in de schijnwerpers te plaatsen.”
Dialoog
Bij elke thuiswedstrijd worden acht boeren en acht PSV fans uitgenodigd in een speciaal gereserveerde businessroom. Deze is inmiddels gedoopt tot ‘Boerenbox’. Vooraf vindt, onder het genot van een hapje en drankje steeds een dialoog plaats tussen boeren en fans. Vervolgens kijken ze gezamenlijk de wedstrijd. In het kader van de gesloten overeenkomst kunnen in het stadion ook reclame-uitingen worden verwacht. Daarnaast worden onder de sponsornaam ‘Agrifans’ activiteiten met en via PSV georganiseerd.
Acht bedrijven
Niet de boeren zelf, maar acht agribusinessbedrijven zitten achter deze samenwerking. Naast mengvoerfabrikant FransenGerrits participeren ook Voergroep Zuid, Coppens Diervoeding, Vitelia, Geurts Mengvoeders, de Pali Group, Goorts en Coppens advocaten en IHC in het initiatief. Franssen hoopt dat het aantal agribusinessbedrijven verder toeneemt. „Zodat we dit initiatief verder kunnen uitbouwen en gerichtere communicatietrajecten kunnen opzetten.”
Gezamenlijk belang
Fransen beaamt dat sprake is van concurrenten. „Echter ons gezamenlijk belang zet de concurrentiebelangen overboord. Het gezamenlijk belang is immers een goede en gezonde veehouderij. Voor de bedrijven die samenwerken met boeren is het van groot belang dat het hun klanten goed gaat. Gaat het met de boer goed, dan gaat het ook goed met bijvoorbeeld de veevoederproducent.”
Resultaten
Over een jaar hoopt Fransen dat mensen zien dat boeren op een mooie manier melk, vlees en eieren produceren. „En dat daar plek voor is in Brabant en Limburg.” De agrigroep is de overeenkomst met PSV aangegaan voor in principe drie jaar. Elk seizoen worden de resultaten geëvalueerd.
Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Beeld: PSV Fanstore
Bronnen: Omroep Brabant, Eigen nieuwsgaring