Verkoop Agrimarkt geeft CZAV meer financiële armslag
De opvallendste gebeurtenis voor CZAV vormde afgelopen jaar de verkoop van de aandelen en vastgoedlocaties van Agrimarkt BV aan de Jumbo groep. Daarmee kwam op 12 juli 2019 een einde aan een bijna 50 jarige historie. Aan dit besluit lag vooral de toekomstige inkooppositie van Agrimarkt ten grondslag. Deze was steeds goed geborgd door het inkopen via Superunie. Dit meerjarig inkoopcontract liep ten einde. De CZAV-directie zegt diverse opties tegen het licht te hebben gehouden om Agrimarkt in een andere vorm door te zetten. Geen enkele optie bood, volgens de directie, voldoende zekerheid naar de toekomst op voldoende continuïteit en rendement. Daarom werd besloten tot verkoop van aandelen. De belangstelling voor de aandelen was groot en de verkoop heeft geleid tot een flinke boekwinst. Daardoor haalde CZAV een uitzonderlijk hoog resultaat in het boekjaar 2018 – 2019 van ruim 24 miljoen euro na belasting.
Boer gerelateerd
Het bedrijfsresultaat voor belastingen daalde van 3,7 miljoen in boekjaar 2017/2018 euro naar 1,8 miljoen in 2018/2019. De winst gemaakt op de coöperatieve boer-gerelateerde activiteiten is inmiddels uitgekeerd in de vorm van een nakorting van 1,5 miljoen euro. Deze is uitgekeerd over meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen, veevoeders, mais- en uienzaad en organische mest. In juni werd een nabetaling op de granen gedaan van 25 euro per 1.000 kg.
Besteding Agrimarkt gelden
Met de gelden die beschikbaar kwamen bij de verkoop van Agrimarkt BV werden langlopende leningen grotendeels afgelost. Dit zorgt voor lagere renterisico’s op de door CZAV aangegane financieringen. Deze langlopende leningen waren vooral voor de financiering van de Agrimarkt winkelpanden afgesloten. Van de boekwinst op de verkoop van Agrimarkt voegt CZAV 5 miljoen euro toe aan de algemene reserve. Dit bedrag wordt vervolgens over een periode van drie jaar uitgekeerd. De resterende boekwinst op Agrimarkt wordt toegevoegd aan de statutaire reserve en is beschikbaar voor de verdere ontwikkeling van CZAV en haar toekomstige deelnemingen. Daarbij stelt de directie dat gezien de uitdagingen in haar kernactiviteiten die CZAV te wachten staan, het resultaat op de verkoop van Agrimarkt, een goede aanvulling is op haar slagkracht.