FoodDelta Zeeland ontvangt 50.000 euro van provincie
Dat wil FoodDelta Zeeland (FDZ) doen door zich te richten op innovaties en netwerken rondom de thema's zoals biodiversiteit, digitalisering en robotisering, alternatieve eiwitten en korte ketens. „Deze innovaties zijn nodig omdat ook de Zeeuwse landbouwsector voor grote uitdagingen staat. Denk bijvoorbeeld aan ecologische uitdagingen of vraagstukken op het gebied van duurzaamheid. Deze thema's kunnen het beste benaderd worden door een samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven. Overheden faciliteren daarbij.” Dat zegt managing director van FDZ Johan Dourleijn. Dourleijn zegt dat het FDFZ zich richt op de toekomst van Zeeland en het vernieuwen van de foodketen door de producerende bedrijven, de verwerkende bedrijven, de retail, horeca en consument met elkaar in verbinding te brengen. Daarbij onderstreept de manager dat dit soort samenwerkingsverbanden - waarbij de gehele foodketen elkaar opzoekt - de manier van organiseren is van de toekomst.
Zee en land
„In Zeeland hebben we zee en land. De naam zegt het al”, lacht Dourleijn. „We zitten in een deltagebied en dat is uniek in Nederland. We proberen die unieke positionering te gebruiken om de foodsector in Zeeland veilig te stellen. Die sector is namelijk, net als de industrie en de recreatie, een economische pijler van de provincie.” Maar die unieke positie neemt ook specifieke problemen met zich mee, zoals verzilting. Dat wil zeggen het toenemen van het zoutgehalte in bodem door de nabijheid van zout water. Verzilting is een van de problemen waar FDZ een oplossing voor zoekt. „Door de klimaatverandering, zeespiegelstijging en droge en natte periodes neemt de verzilting toe. In Zeeland kunnen we niet zomaar zoet water uit de sloten pompen zoals dat elders in het land wel kan. Dus het cluster voert experimenten uit hoe boeren het water dat in de winter neervalt, kan opvangen en opslaan zodat het in de zomer gebruikt kan worden.”
Onkruid wieden
FDZ verdiept zich ook in de robotisering om bijvoorbeeld het gebruik van chemie in de landbouw tegen te gaan. Volgens de manager overwegen de strategische partners de aanschaf van een robot die onkruid kan wieden om daar experimenten mee uit te voeren. Daar zouden met name de biologische boeren bij gebaat zijn aangezien het chemievrij verwijderen van onkruid een arbeidsintensieve klus is. „Bij een positief resultaat van het experiment kan het zo zijn dat conventionele boeren ook bereid zijn om over te stappen op chemievrije methoden.”
Korte keten
Een derde voorbeeld waar FoodDelta Zeeland zich voor inzet, is het ketendenken. Boeren kunnen hun toegevoegde waarde aan de producten vergroten door direct te leveren aan de eindgebruiker. Daarom wil FDZ kijken hoe boeren hun eigen afzet kunnen vormgeven in boerderijwinkels maar ook afzet kunnen genereren bij de horeca en retail. Daarbij is het belangrijk dat boeren beginnen aan het eind van de keten, zegt manager Dourleijn. „Je moet aan de kant van de consument en de horeca beginnen om te kijken wat daar de behoefte is en hoe je die toegevoegde waarde kan leveren. Als een restaurant hun klanten een verhaal wil bieden, wil kunnen vertellen over waar het product vandaan komt, dan kan je terugredeneren hoe je dat product maakt. Daarvoor moet je wel eerst de vraag goed in beeld hebben en weten welke logistieke uitdagingen dat met zich meebrengt.”
Plan van aanpak
Ideeën en thema's genoeg om de positie van de voedselketen te versterken in Zeeland, maar hoe gaat FDZ dat bereiken? Daarvoor is het provinciale geld beschikbaar gesteld: voor het organiserend vermogen om voortvarend met de thema's aan de slag te gaan. Concreet betekent dit dat FDZ meerdere themabijeenkomsten gaat houden waar de partners en deelnemers bij aanwezig zijn om zich te buigen over de uitdagingen en kansen voor de Zeeuwse foodsector. „Daar probeer je de ideeën op te halen, die ideeën te bespreken en om ze uit te werken tot concrete innovatieprojecten. Die projecten moeten dan ook weer gefinancierd en uitgevoerd worden.”
Ook een deel van de 50.000 euro gaat naar de social media en website van FDZ. Op die website zullen alle ontwikkelingen en nieuwswaardigheden omtrent de projecten van FDZ worden gemeld. Via deze website kunnen boeren zich ook aanmelden om deel te nemen aan de projecten van het foodcluster, zoals de eerder aangehaalde verziltings- en wiedexperimenten. „Je kant wel goed bezig zijn, maar je moet het ook zichtbaar maken zodat het duidelijk wordt voor iedereen waar we voor bezig zijn. En als lokale onderneming ben je het netwerk zelf, dus het is ook aan de deelnemers zelf om met elkaar interessante thema's te bespreken en overwegen hoe ze potentiële innovaties kunnen toepassen in de eigen onderneming.”