Stikstofregels maken tractorpulling evenementen ingewikkeld
De stikstofregels gelden voor de gehele evenementenorganisatie. De Nederlandse Truck- en Tractorpulling Organisatie (NTTO) uit Nijkerk heeft hier ook mee te maken. Het evenement in Niezijl organiseren zij niet, maar wel ruim dertig andere tractorpullings in Nederland. Alle 33 tractorpullings die dit jaar vanuit de NTTO plaatsvinden, vinden vooralsnog doorgang.
Stikstofberekeningen
De organisatie moet voor de stikstofberekeningen in kaart brengen hoeveel bezoekers er met de auto komen, hoeveel trekkers er komen en van welk bouwjaar en hoeveel stikstof die allemaal bij elkaar uitstoten. „Ik begrijp heel goed dat het bijna onmogelijk is als vrijwilliger om die berekeningen te doen”, zegt directeur van NTTO Gert Hein Kevelam. „We worden met onze neus op de feiten gedrukt, maar wij hebben de luxe dat wij alle vakkennis in huis hebben. De data wordt door de lokale organisaties aangeleverd en een ingenieursbureau maakt de berekeningen. Dit is een behoorlijk specialistisch werk.”
NTTO voorziet in vermaak en heeft een maatschappelijke relevantie, vindt Kevelam. De evenementenorganisatie verduurzaamt waar mogelijk. Ondersteunende voertuigen rijden veelal niet meer op fossiele brandstof. Hetzelfde geldt voor de aggregaten. De lichtinstallatie op diverse locaties krijgt stroom via zonnepanelen. „Je moet mee en dat doen wij dan ook.”
Brandstof
De NTTO wil een voorbeeld zijn voor de achterban van agri, grondverzet, transport en bouw. „Het doel van onze sport is om zoveel mogelijk power uit een liter brandstof te halen. De innovatieve krachten die hiervoor aangesproken worden bij onze deelnemers, hebben in het verleden geleid tot belangrijke stappen voorwaarts in de dagelijkse techniek. Dat zullen zij ook in de toekomst doen.”
Tekst: Brenda van Olphen
Beeld: Stefan Buning