Lancering platform ‘Lekkerder bij de Boer’
Door de corona neemt de drukte in de boerderijwinkels toe, maar niet iedereen weet waar boerderij-verkooppunten in de buurt zijn en wat het aanbod en de openingstijden daarvan zijn. De nieuwe online marktplaats laat op een kaart zien waar de verkooppunten zijn, binnen een te kiezen aantal kilometers.
Initiatiefnemer en online strateeg Thomas Siahaya uit Vlissingen was al enige tijd bezig met het verzamelen van de adressen en heeft de site ‘Lekkerder bij de Boer’ versneld online gezet.
„Ik heb vroeger jarenlang bij boeren gewerkt en zag hoe hard ze moesten werken”, vertelt Siahya. „Dat is nog niets veranderd. Bovendien komen de marges van boeren steeds meer onder druk te staan door alle tussenhandel en worstelen ze met het vermarkten van hun producten. Lekkerder bij de Boer verbindt boeren en burgers met elkaar. Consumenten kunnen groente, fruit, zuivel en vlees direct van het land kopen. Verser kan niet en vaak is het goedkoper dan in de supermarkt. De boer krijgt zo meer geld voor zijn producten en heeft meer omzet.”
Eerst Zeeland
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren in 2018 in Zeeland ongeveer 250 boerderijwinkels. Landelijk waren dat er 3.160. Ongeveer 160 verkooppunten staan nu op de site en het aantal groeit snel. Elk uur melden zich volgens Siahaya drie tot vijf boeren aan. De meeste nog uit Zeeland, maar iedereen met een agrarisch verkooppunt kan zich al aanmelden via de website. „We moeten stoppen met verse producten van ver halen, maar betaalbaar én lekkerder eten uit onze eigen regio. Van het land op het bord. Zo worden er ook veel minder voedselkilometers gemaakt,” stelt Siahaya.
Tekst: Ellen De Vriend
Journalist, eindredacteur van diverse kranten en auteur in Zeeland. Schrijft freelance voor het vakblad Stal en Akker bij Agrio.
Beeld: PR Lekkerder bij de Boer