Langere reistijden voor boeren en loonwerkers door gesloten brug
Een onderhoud aan de brug, die uit de jaren twintig van de vorige eeuw stamt, stond al gepland. Bij een recente inspectie bleek dat de brug per direct niet meer belastbaar is met zwaar verkeer. Volgens Rijkswaterstaat heeft de brug te lijden gehad onder het toenemende landbouw- en vrachtverkeer en zijn er roestplekken geconstateerd.
Voor boeren in het gebied die aan beide kanten van de Maas grond hebben of zelfs aan beide kanten een deel van hun bedrijf hebben, heeft de gewichtsbeperking op de brug verschillende gevolgen. Voor loon- en grondverzetbedrijf C. Jansen zorgt de sluiting van de brug voor grote problemen. Het bedrijf zit gevestigd in Nijmegen en Wijchen, maar heeft net veel werk aangenomen aan de andere kant van de Maas. „Door de sluiting van brug heb ik per vracht een uur extra werk”, zegt Camiel Jansen. „Eerst kon ik twee vrachten per uur rijden, nu red ik er niet eens één in een uur.”
Twintig minuten extra
Voor melkveehouder John van Thiel heeft de sluiting van de brug minder vergaande gevolgen. Een deel van zijn bedrijf staat in Velp (Noord-Brabant) en een ander deel in Ewijk. „Ik ben op en neer twintig minuten extra tijd kwijt. Dat valt nog wel mee”, vertelt Van Thiel. „Met landbouwverkeer onder de tien ton kan ik gewoon gebruik maken van de brug.” Hij let zelf goed op het gewicht van zijn trekkers. „Ze laten ons er tot nu toe nog door.” Volgens ZLTO-bestuurder en melkveehouder Jan van Casteren is dat niet in alle gevallen zo. „De verkeersregelaars die er nu staan kunnen niet altijd goed inschatten welk gewicht het is, dus houden ze alles tegen.”
Lees verder onder de tweet
ZLTO is met Rijkswaterstaat in gesprek over mogelijke oplossingen. „We hebben overleg gehad en over een aantal oplossingen gesproken”, zegt Van Casteren. „We hebben daarbij ingezet op dat de verplaatsbare geluidsschermen van de A73 meer naar de kant van de autoweg verplaatst worden”, legt hij uit. „Het fietspad langs die weg wordt dan breder, zodat het landbouwverkeer over het fietspad kan, boeren hoeven dan minder ver om te rijden.”
‘Duizend euro per dag’
Voor Jansen is deze oplossing maar deels toepasbaar. „Het is fijn dat we daar met landbouwverkeer overheen mogen”, legt hij uit. „Maar met het grondverzet, het vrachtverkeer mogen we niet over het fietspad, dus dat lost het probleem niet op.” Daarnaast heeft ZLTO gevraagd of een onkostenvergoeding mogelijk is. Jansen is wat sceptisch over de onkostenvergoeding. „We willen het best bijhouden hoeveel extra kosten we nu maken, maar als we heel veel moeite moeten doen om een euro te vangen, dan is dat voor ons ook geen oplossing”, zegt hij. „Normaal gezien zou ik ongeveer zestien vrachten op een dag kunnen rijden, nu nog niet de helft. Ik denk dat ik naar schatting duizend euro per dag aan extra kosten heb.”
Over drie maanden is er een vervolggesprek. Van Casteren hoopt op een goede uitkomst. Rijkswaterstaat geeft aan dat de mogelijkheden op dit moment worden verkend.