Platform ‘Vers van hier’ zet boerenproducten op de kaart
Het platform bestaat uit een digitale kaart waarop alle boeren die agrarische producten verkopen te vinden zijn. Elk type boerenbedrijf heeft een eigen icoontje „Bij een boer die eieren verkoopt staat een ei afgebeeld, bij een melkveehouder een koe enzovoort,” legt Jolanda Aarts, melkveehoudster uit Asten, en één van de twéé initiatiefnemers voor het platform uit. Samen met pluim- en melkveehoudster Judith Bennenbroek (ook uit Asten) bedachten de twee hoe ‘Vers van hier’ eruit zou moeten zien. Samen met ZLTO zijn de webpagina en kaart verder gegroeid tot wat het nu is.
Met de webpagina willen de twee inspelen op de trend ‘koop lokaal’. „In het dorp zagen we bij winkels steeds vaker flyers met 'koop lokaal'”, vertelt Jolanda Aarts. „Wij boeren vinden dat principe ook heel belangrijk. Vandaar ook de naam: Vers van hier, want verser dan bij de boer kan bijna niet. Daarnaast zag je in de begintijd van Covid-19 dat de aardappels en eieren nauwelijks verkrijgbaar waren in de supermarkten. Terwijl ze op het boerenerf vaak nog voldoende aanwezig waren. Met de Vers van hier-kaart kunnen consumenten makkelijker opzoeken of een boer uit de buurt bepaalde producten ook verkoopt.”
Webshop
Alle boeren die aangesloten zijn bij ZLTO kunnen via het platform laten weten welke producten ze verkopen, wanneer ze de producten verkopen en hoe klanten kunnen betalen. Ook webshops krijgen een plekje op de Vers van hier-kaart. „We zien steeds vaker dat boeren, met een beetje hulp van zoon of dochter, een eigen webshop hebben waarop ze hun producten verkopen. Die vind je ook op de kaart.”
ZLTO-leden
Op dit moment staan er veel verschillende soorten boerenbedrijven op de kaart. „Van vlees, eieren en bloemen tot sauzen en honing. Je kunt het zo gek niet bedenken. De kaart bevat nu vooral boerenbedrijven uit Asten, Someren, Deurne, Oirschot en De Beerzen. We zouden dat graag willen uitbreiden.”
Leden van ZLTO kunnen zich via de belangenbehartiger aanmelden voor Vers van hier. „Op dit moment staan er alleen ZLTO-leden op de Vers van hier-kaart. Boeren die geen lid zijn van ZLTO maar wel graag op de kaart willen kunnen we ook opnemen. Daar staat alleen wel een vergoeding tegenover. We hebben namelijk ook reclame gemaakt voor ‘Vers van hier’ bij de lokale media en dat kost ook wat. Het voordeel van je aansluiten bij het platform is dan ook dat we onze krachten kunnen bundelen als het gaat om promotie en naamsbekendheid,” aldus Aarts.
Naamsbekendheid
De webpagina is nog lang niet af vertelt Aarts. „We willen uiteindelijk het merk ‘Vers van hier’ graag landelijk uitbreiden. Voor nu zijn we bezig met borden die ondernemers aan de weg kunnen zetten zodat duidelijker is welke boeren meedoen met ‘Vers van hier’. Het belangrijkste vinden we dat het platform een laagdrempelig initiatief blijft, zowel voor boeren als consumenten.”
Bezoek hier het platform ‘Vers van hier’.