Sterke pont is tijdelijke oplossing voor landbouwverkeer afgesloten brug
De pont gaat 30 dagen varen, tijdens de oogsttijd. Voor loonwerkers en boeren met werk aan beide kanten is zo'n pont een uitkomst, want die moeten met hun machines nu tientallen kilometers omrijden via de brug in Gennep (LB) of de pont tussen Appeltern (GD) en Megen (NB).
ZLTO Rijk van Nijmegen is echter nog niet klaar met overleggen, want de brug (N324) blijft waarschijnlijk nog jaren dicht. „Het beste zou zijn als boeren het fietspad langs de A73 mogen gebruiken", vertelt afdelingsvoorzitter Herbert Verploegen, die samen optrok met ZLTO Land van Cuijk en Cumela, de brancheorganisatie voor loonwerkers. „Vroeger konden we die brug ook gebruiken, maar uit berekeningen is gebleken dat de brug het gewicht niet meer aankan. Al is daarbij wel gerekend met een bandendruk die de meeste landbouwvoertuigen niet hebben."
86 ton
De pont kan in totaal 86 ton per keer vervoeren, dat komt neer op twee trekkers met een volle aanhanger. Daar is ook ruimte voor. Het vaartuig is onderweg naar de locatie. „Daarna moet er waarschijnlijk nog een keer proef worden gedraaid. De hoop is dat de pont maandag voor het eerst actief is."
Verploegen heeft zelf geen last van de afgesloten brug, zijn melkveebedrijf ligt in Winssen. „Het belang voor boeren is wel groot, want uiteindelijk komt de rekening bij hun terecht. De maïsoogst is nu voor tweederde klaar, maar de belsuitvorming bij Rijkswaterstaat gaat nu eenmaal niet zo snel. Uiteindelijk moest Den Haag groen licht geven voor de pont."
Voor loonwerker Camiel Jansen, gevestigd in Nijmegen en Wijchen, is een pont zeker een uitkomst. Door het omrijden heeft hij nu zo'n 30.000 euro aan extra kosten. „Ik zou zeker gebruikmaken van zo'n pont om aan de overkant te komen, want we zijn nu veel extra tijd kwijt. Bovendien verlies ik ook klanten."