Column: Direct bestellen uit de schuur van de kleinschalige boer
Natuurlijk wordt in de eerste plaats de boer een oor aangenaaid maar ook voor de consument is er geen transparantie als de verschil tussen de prijs van de boer en de de prijs in de supermarkt zo groot is. Wat als naast het gewone prijskaartje in de supermarkt de prijs staat die de boer krijgt? Het zou confronterend zijn, maar wel eerlijk.
Sommige boeren hebben een winkeltje aan huis. Zelf kom ik daar ook graag, maar ik constateer ook dat ik hier slechts een heel klein deel van mijn boodschappen doe. Het is vaak ver weg en onhandig omdat het assortiment beperkt is, waardoor ik daarna alsnog naar de supermarkt moet gaan. Hoe mooi zou het zijn als deze kleine winkeltjes ‘online gaan’ en hun assortiment aanvullen met de producten van collega’s uit de buurt? Ik stel me allemaal kleine mini-supermarktjes voor. Als consumenten hier zouden kopen hoeft een kilo aardappelen geen 1,40 euro te kosten, en kan de boer een prijs rekenen die vele malen hoger ligt dan 14 eurocent. Een prijs waarvoor hij beter voor zijn of haar land kan zorgen en de biodiversiteit die daar onderdeel van is. Dit werkt niet met een paar kilo aardappelen per dag, maar vraagt om een grote groep consumenten die aardappelen kopen. Maar die zijn er! Online boodschappen is hot.
Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van de fysieke supermarkt is logisch als je denkt aan het organiseren van een winkelpand, logistiek of bijvoorbeeld kassamedewerkers. Nu boodschappen doen ook online kan, wordt de toegevoegde waarde van de fysieke supermarkt minder groot. Waarom zitten zij hier dan nog tussen? Kan de consument niet direct uit de schuur van de boer bestellen? Ik geloof dat als deze kleine boerensupermarktjes goed georganiseerd zijn, de consument in plaats van met een lange fietstocht door de polder slechts een muisklik van zijn of haar eten verwijderd is.
Zelf werk ik volgens de principes van Community Supported Agriculture (CSA). Een community van consumenten die vooraf aan het seizoen aangeven een deel van de oogst voor te willen financieren. Wij starten aankomende periode met een online shop via het platform Local Food Works. Dit platform wordt beheerd door het netwerk van CSA’s, draait zonder winstoogmerk, is eerlijk over de prijsopbouw van elk product en voor iedereen toegankelijk die zich aansluit bij het CSA-Netwerk.
De aankomende maanden ga ik de webshop vullen met producten van eigen land en dat van collega’s uit de buurt. Hiermee hoop ik mijn relatief kleine bedrijf voor de toekomst winstgevend te maken opdat we grootschalig kleinschalig kunnen gaan boeren.
Bio Kasper Hoex
Kasper Hoex heeft een gemengd bedrijf en beheert 40 hectare land op Landgoed Rorik bij Beverwijk. Hij gelooft sterk dat we grootschalig kleinschalig moeten gaan boeren.
Kasper is deelnemer van de Boerenversneller. In de Boerenversneller gaan in negen maanden tijd veertien boeren op zoek naar innovatiemogelijkheden binnen hun bedrijf. Lees mee hoe ze dat vergaat.
De Nieuwe Boerenfamilie Column
De Nederlandse landbouw is aan verandering toe. Maar verandering ligt niet bij de boer alleen! De Nieuwe Boerenfamilie is de boer met een groep betrokkenen daaromheen: de uitvinder, de architect, de ambtenaar, de marketeer, de chefkok, de bankier, de jurist, de ontwerper... Samen gaan we op zoek naar haalbare, logische en duurzame innovaties in het boerenbedrijf.
Tekst: Kasper Hoex
Beeld: Kasper Hoex