‘Sinds maart zijn we continu aan het hollen’
arktonderzoeksbureau GfK becijferde dat de rechtstreekse verkopen van boeren en tuinders aan consumenten sinds maart zijn verdubbeld ten opzichte van 2019. Bijna twintig procent van de huishoudens kocht dit jaar weleens direct bij de boer, voorheen was dat iets meer dan tien procent. Ook spenderen consumenten volgens GfK meer bij een bezoek aan de boerderij.
Tien procent meer omzet
Dat merkt ook Astrid van Dal van Zuivelboerderij De Kern in Drunen. Zij runt samen met haar man Gertoin een melkveebedrijf met 110 melkkoeien en 80 stuks jongvee. Een deel van de melk wordt verwerkt tot ambachtelijke zuivelproducten, die onder meer worden verkocht in de winkel bij het bedrijf. Daarnaast omvat het assortiment onder meer kaas, vlees en ijs van boeren uit de omgeving. „Sinds maart zijn we continu aan het hollen. Gemiddeld ligt het aantal klanten en de omzet zo’n tien procent hoger dan vóór corona. Ook komt de gemiddelde besteding per klant circa tien procent hoger uit dan voorheen. Mensen zijn duidelijk bereid om iets extra’s uit te geven voor goede en gezonde voeding. Dit heeft het rendement van ons bedrijf een boost gegeven.”
Volgens de onderneemster trekken mensen vooral naar het platteland om de supermarkt te mijden. „Een kleinschaliger boerderijwinkel voelt in deze coronatijden toch veiliger aan. En bij ons mogen ook maar maximaal vier mensen tegelijk binnen.”
Lees verder in de aankomende editie van Stal & Akker. Deze belandt dinsdag 22 december bij u op de mat. Bent u nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Ank van Lier
Beeld: Ellen Meinen