Ondernemende boeren gezocht voor Dutch Dairy Challenge

In de vorm van een ‘open wedstrijd’ worden ondernemende melkveehouderij met de beste ideeën begeleidt om hun ideeën te ontwikkelen en tot een succes te maken. Nederland is het eerste land waar dit concept start. Bij succes wordt het innovatie-traject op nationaal niveau uitgerold.
‘Houden van koeien in 2050’
„Met de eerste Dutch Dairy Challenge in de driehoek Roermond – Nijmegen – Eindhoven helpen we de ondernemers met een innovatief idee of een brandende ambitie naar een beter verdienmodel, breder dan de focus op kostprijs en melkgeld”, zegt Roger Engelberts, initiatiefnemer en eerder actief in het Land van Cuijk met Otherwyse, een innovatiemotor voor jongeren. Samen met Erik Koldewey, innovatiemanager van Courage, een stichting die staat voor innovatie in de melkveehouderij, zijn zij de drijvende kracht achter dit nieuwe initiatief dat ondersteund wordt door de landelijke partners FrieslandCampina, Rabobank en Ministerie van LNV.
Het thema voor deze eerste regionale challenge is ‘Houden van Koeien in 2050’. Koldewey: „De partners vinden het belangrijk dat het thema zich bevindt tussen markt en maatschappij in. Een impuls voor het inkomen ook door vanuit de maatschappelijke kansen te kijken. Houden van koeien dus.”
Inschrijven
Melkveehouders kunnen zich inschrijven voor deelname vanaf half februari. Een aanmelding betekent niet vanzelfsprekend een plek voor deelname aan het innovatietraject. Een onafhankelijke jury selecteert uit alle inzendingen 10 teams voor het traject dat eindigt ruim voor de zomer van 2021. Geselecteerde melkveehouders krijgen een gespecialiseerd team om zich heen met professionele begeleiding door een innovatiecoach, regio-partners en studenten. De teams gaan in ongeveer 100 dagen van papieren idee naar praktijkrijk concept. Dat doen zij samen met collega-melkveehouders, ketenpartners en dwarsdenkers.