Video: Omroep Brabant sluit ‘Boer met Kiespijn’ af met serious game
Omroep Brabant houdt sinds 27 december 2019 een dossier bij met de naam ‘Boer met Kiespijn’. Het doel van het dossier is het inzichtelijk maken van de stikstofcrisis, zoals de omroep zelf verduidelijkt op de website, door portretten van boeren, milieuactivisiten, veeartsen en bewoners van het buitengebied te publiceren. En nu dus ook een serious game, ontwikkeld in samenwerking met onderzoekscollectief Spot On Stories, ter afsluiting van het dossier.
2024
Een serious game is een spel (in dit geval online) waarbij het de bedoeling is dat de speler niet alleen plezier heeft, maar dat hij of zij ook iets leert. In de serious game van Omroep Brabant is het het doel om het bedrijf (Knorrenrijk BV) zo vorm te geven dat het in 2024 nog bestaat. Dit jaartal is de deadline voor de Brabantse varkenshouderij om de stallen milieuvriendelijker te maken en de stikstofuitstoot te reduceren.
Dilemma's
Tijdens het spel krijgt de speler keuzes voorgeschoteld die varkenshouders bekend in de oren zullen klinken. Er moet dus een nieuwe stal komen om te kunnen voldoen aan de verscherpte regelgeving in 2024, maar hoe pakt de speler dat aan? Verander je de koers van het bedrijf en riskeer je daarmee een familieconflict met je ouders? Schakel je om naar biologisch? Bouw je een megastal? Hoe ga je om met dierenactivisten? Doe je mee aan de protesten? Dit zijn slechts een paar van de dilemma's die de speler voor de kiezen krijgt.
VR Experience
Deze serious game (die hier te spelen is) is niet het eerste creatieve wapenfeit in het dossier ‘Boer met Kiespijn’. Op 19 oktober van dit jaar publiceerde Omroep Brabant al een VR Experience waarbij de kijkers door de ogen van een melkveehouder mee kunnen kijken. Tijdens de video overpeinst acteur Frank Lammers (o.a. bekend van reclames en Netflix-serie Undercover) het boerenbestaan. Deze video is hieronder te zien. Voor kijkers zonder VR-bril, is het mogelijk om met de muis of de vinger het beeld te verslepen om zo rond te kijken.