'Provincies moeten PAS-melders versneld legaliseren'
Alleen zo kunnen de provincies het vetrouwen an de boeren in de stikstofaanpak terugwinnen, meent LTO Noord.
Ook zonder vergunning moeten boeren de ruimte krijgen om te investeren in emissiearme stalsystemen, die stikstofwinst opleveren, stelt Bruins. De LTO-voorman noemt het raar dat andere bedrijven met een veel soepeler vergunningsregiem te maken lijken te hebben, en regelmatig niet over een passende vergunning beschikken.
Bijgepluste natuur schrappen
LTO Noord wil een faire uitgangspositie voor boeren die te maken krijgen met een gebiedsgerichte aanpak stikstof. Volgens Bruins hebben verschillende provincies hebben (onbewust)hectares natuur bijgeplust in het Aerius model; die moeten zo snel mogelijk worden geschrapt. De LTO-voorman is positief over de houding van de provincies Drenthe, Overijssel en Gelderland, die LTO Noord hebben toegezegd, dat indien er sprake is van vervuiling, dit uit het model weg te nemen.
Draagvlak
De doelstellingen van de stikstofwet kunnen alleen met voldoende draagvlak onder boeren worden gerealiseerd, stelt Bruins. Daarvoor zijn zekerheden nodig voor de lange termijn. Dat kan door kavelruil, een grondbank, een groeifonds en eventueel door opkoop van grond, waarmee boeren vooruit kunnen en de lasten evenredig gedeeld worden door de samenleving. Verstandig ruimtegebruik, beschikbaarheid van grond voor de agrarische sector en opgaven rondom energie, wonen en natuur vragen daarom.
LTO Noord wil met alle provincies afspraken maken over de gebiedsgerichte aanpak en de voorwaarden waaronder boeren daarin hun belangen kunnen inbrengen en bewaken. Dit is volgens Bruins een enorme complexe en omvangrijke opgave, die een jarenlange inzet zal vragen.