‘Continu verbinding zoeken met consument’
Het varkensbedrijf van de familie Van Son ligt op een steenworp afstand van de kern van Valkenswaard én vlakbij een Natura 2000-gebied. Gezien de huidige discussie rond de veehouderij geen ideale plek voor een varkensbedrijf, erkent Arno van Son (33). „Zeker niet in Brabant, waar de regels strenger zijn dan elders. Toen ik in het ouderlijk bedrijf kwam, was meteen duidelijk dat er stappen moesten worden gezet om de onderneming toekomstbestendig te maken. Ook wisten we dat deze stappen niet lagen op het gebied van verdere groei. Met 350 zeugen en 3.500 vleesvarkens zitten we hier aan de limiet, er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden. Maar feit is: als je niet ontwikkelt en houdt wat je hebt, blijft er op termijn minder over. Daarom besloten we ons te oriënteren op de mogelijkheden voor een verdere verbreding van de bedrijfsvoering.”
De eerste stappen op het gebied van verbreding had de familie Van Son al eerder gezet. In 2012 openden zij namelijk een zichtstal bij het bedrijf. „In die tijd kwam de varkenshouderij steeds meer onder een vergrootglas te liggen en nam de roep om transparantie toe. Wij voelden het als onze taak om hier ook een rol in te spelen. Als je mensen een inkijkje geeft in je bedrijf, kunnen ze vervolgens een eigen oordeel vellen. Dat levert naar mijn mening meer op dan continu zelf benadrukken dat je goed bezig bent.”
Zichtstal
De zichtstal van de familie Van Son trekt zo’n drieduizend bezoekers per jaar, een aantal dat al jarenlang vrij stabiel is. „We verdienen er niks aan, maar daar staat tegenover dat we er ook geen werk aan hebben. En ik ben er van overtuigd dat je met een dergelijk initiatief een omslag in het denken van mensen kunt creëren.”
Lees verder in de aankomende editie van Stal & Akker. Deze belandt vanaf aankomende vrijdag bij u op de mat. Bent u nog geen abonnee, vraag dan hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Ank van Lier
Beeld: Ingrid Sweers