Fotoserie: Tuinbonenoogst in volle gang
Slapen doet Frank van Bussel weinig deze weken. De vrachtwagenchauffeur en ondernemer rijdt met zijn transportbedrijf Gbr. van Bussel de tuinbonen voor VanRijsingen vanuit het hele land naar Helmond, van waaruit de bonen verder worden gedistribueerd voor de humane consumptie.
Afwisselen
„Dit is allemaal teelt op contract", vertelt de Lieropse chauffeur, die later op de dag vanaf Leuth in Gelderland nog naar het West-Brabantse Kruisland moet voor zijn opdrachtgever vanRijsingen. „Dat gaat nu even dag en nacht door. Ik doe af en toe een dutje als ik sta te wachten op een nieuwe lading. De chauffeurs op de machines worden om de twaalf uur afgewisseld."
Met drie FMC 979 AT-bonenplukmachines worden de groenten op de zavelgrond in Gelderland gerooid. „Het is zaak om de bonen in een laag leidingwater te vervoeren", vertelt Van Bussel. „Daardoor is het transport niet voor iedereen weggelegd. Als we de bonen niet in water vervoeren, worden ze zwart door een stofje in de boon. Dan hoeft de consument ze niet meer. Uiteindelijk verdwijnen de bonen in blik, nadat ze eerst worden ingevroren."
Geel
De machines kunnen 1700 kilogram tuinbonen oogsten, daarna volgt het lossen in een kiepwagen. De kiepwagen kan via een lange cilinder weer worden gelost in de vrachtauto (zie foto), op die manier kunnen de drie rooimachines goed door blijven rijden. „Op sommige plaatsen zijn de bonenplanten geel geworden, die stukken laten we staan. We denken dat dit komt door het vele water dat is gevallen."
Noordwest-Europa
vanRijsingen laat via een telefoniste weten momenteel te druk te zijn om Agrio (de uitgever van deze website) telefonisch te woord te staan over de tuinbonenoogst. De boer die het perceel heeft gepacht voor de teelt van de tuinbonen was niet aanwezig. VanRijsingen is een van de grootste bedrijven in de vollegrondsgroententeelt in Nederland en zit nu midden in de oogst van onder meer erwten en bonen. Het bedrijf voert verschillende namen (onder meer vanRijsingengreen en vanRijsingensource) en had voorheen de naam Rijko. 'We leveren onze producten vers vanaf het land aan de groenteverwerkende industrie in vrijwel heel Noordwest-Europa', meldt het bedrijf op de website. Het bedrijf werkt vraaggestuurd.
De drie machines van vanRijsingen rijden na de oogst in Leuth via de binnenwegen naar het Zeeuwse Tholen (ruim 165 kilometer), vertelt Van Bussel. „Een dieplader is te duur, bovendien wordt dat allemaal te hoog en te zwaar en deze machines mogen niet over de snelweg."