Afsluiting Dungense brug dupeert landbouwverkeer
Volgens de gemeente Den Bosch, eigenaar van de brug, begint de brug uit de jaren 50 gebreken te vertonen. In de week van 6 september gaat de brug dicht voor wat kleine reparaties, maar daarna mag er geen verkeer meer overheen dat zwaarder weegt dan 35 ton, of breder is dan 3 meter.
Melkveehouder Pedro van Hedel uit Berlicum is ZLTO-voorzitter van de afdeling Sint Michielsgestel. Hij vindt het vreemd dat de gemeente Den Bosch het nog niet officieel bekend heeft gemaakt. „We hebben het uit de pers moeten vernemen." Volgens een woordvoerder van de gemeente klopt dat echter niet, en is het besluit gepubliceerd in de Staatscourant. Bedrijven die er mogelijk last van kunnen hebben, zijn door de gemeente telefonisch op de hoogte gesteld.
Van Hedel: „We zijn nu aan het inventariseren welke bedrijven er last van hebben”, zegt hij. „Er zit een aantal grote melkveehouders in de buurt met grond aan beide zijden van het kanaal. Ook voor loonbedrijf en mesttransporteur Jennissen in Den Dungen gaat dit lastig worden.”
Middelrode
De gedupeerde bedrijven moeten uitwijken naar de brug bij Middelrode. Behalve kilometers omrijden betekent dat ook dat er veel meer zwaar vracht- en landbouwverkeer door de dorpskernen van Berlicum, Middelrode en Den Dungen zal komen. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede, aldus Van Hedel. „Wij gaan zeker bezwaar maken bij de gemeente Den Bosch." Hij heeft het probleem al voorgelegd aan leden van de gemeenteraad, maar ook die waren nog niet op de hoogte. „Zeer vreemd", noemt hij het.
Extra kippers huren
Een van de gedupeerden is melkveehouder en lelliekweker Leo van de Westelaken. Het bedrijf staat in Sint Michielsgestel, maar de meeste lelies staan op grond aan de overkant van het kanaal, in Berlicum, Rosmalen, Vinkel en Heesch, vertelt hij. „Als we niet meer met 35 ton over de Dungense brug mogen, betekent dat dat ik tijdens het rooien maar met halve vrachten kan rijden. Dan moet ik twee extra kippers inhuren, à 60 euro per stuk per uur, of een heel stuk omrijden.” Ook hij vindt het risicovol voor de verkeersveiligheid. „We moeten straks met al ons materieel door drie dorpskernen, terwijl je normaal nooit door het dorp hoeft te rijden.”
Van de Westelaken heeft de problematiek aangekaart bij de gemeentes Den Bosch en Sint Michielsgestel. „Morgen komen ze naar ons bedrijf voor een gesprek; ik hoop dat er een oplossing komt.”