Sligro stapt over op 1 ster Beter Leven-kippenvlees: 'We zetten concurrentie niet onder druk'
Woordvoerder Wilco Jansen was enigzins verrast door het persbericht van Wakker Dier, dat onder meer gretig werd overgenomen door NU.nl. „We hebben er zelf niks over gepubliceerd, omdat het voor ons niks nieuws is. Enige nuancering is daarom op zijn plaats", zegt Jansen. „We zijn al langer bezig met een duurzaamheidsstrategie en daar past dierenwelzijn ook in. Die strategie ronden we in 2023 af. Het is leuk om een compliment van Wakker Dier te krijgen, maar ze gebruiken ons nu wel als een soort van uithangbord om concurrenten als de Makro en Hanos over de streep te trekken. Daar zijn we minder blij mee, het voelt een beetje alsof we worden gebruikt."
Sligro heeft al 1 ster Beter Leven-kippenvlees in de verkoop, net als allerlei andere soorten kippenvlees met verschillende keurmerken. Ook 2 en 3 ster Beter Leven-kippenvlees is verkrijgbaar bij de horecagroothandel. „Maar in de horeca werkt het wel allemaal net even iets anders dan in de supermarkt. Restaurants zien kip als ingrediënt voor een maaltijd waar ze uiteindelijk het geld mee moeten verdienen. Ze kiezen dus op smaak of soort. Daarom merken wij ook dat de vraag naar kippenvlees dat voldoet aan allerlei duurzaamheidslabels maar mondjesmaat is."
Keten krijgt de tijd
Toch gaat Sligro het reguliere kippenvlees wel uitfaseren. „Die ontwikkeling is niet tegen te houden. We gaan de komende tijd in gesprek met onze leveranciers of zij 1 ster Beter Leven kunnen leveren, maar geven de keten de tijd om zich aan te passen naar onze vraag. We mikken daarom op 2023."
Sligro is een van de grootste horecatoelveranciers, met het hoofdkantoor in Veghel. Het bedrijf doet ook zaken in België. Onder de Sligro Food Group (beursgenoteerd) vallen Sligro (horecagroothandel), Van Hoeckel (leverancier voor institutionele markt) en de productiebedrijven Culivers (maaltijdcomponenten) en SmitVis (vis). In 2018 verkocht Sligro supermarktketen ÉMTE aan Coop en Jumbo.