Landschapslabel Van Gogh Nationaal Park moet duurzaam produceren winstgevend maken
Het idee van het landschapslabel is dat boeren door lokale afzet betere marges voor hun prodcuten ontvangen, wat zou stimuleren om blijvend de investeren in methoden die resulteren in een betere bodem, beter waterbeheer en een hogere biodiversiteit.‘Wij zijn ervan overtuigd dat consumenten hiervoor willen betalen wanneer - en dat is essentieel - ze weten dat ze daar veel voor terugkrijgen; een goed en lekker product én de wetenschap dat hun aankopen zichtbaar leiden tot een mooiere leefomgeving’, zegt projectleider Jan Buys van Brabants Bodem.
Eén derde van de boeren in het werkgebied moeten tegen 2050 een ‘stevig deel van hun omzet’ uit het plan halen en deze strategie moet resulteren in 15.000 ha boerenland dat naar ‘hoge niveau getild’ wordt. Zo heeft het Nationaal Park de doelen voor 2050 geformuleerd.
Ondernemer gezocht
“Van Gogh Nationaal Park heeft alle ingrediënten in huis om het label te lanceren”, stelt Frank van den Eijnden, operationeel directeur Van Gogh Nationaal Park. “Een fenomenaal Brabants landschap met steden, dorpen, akkerbouw, natuurgebieden, boeren die steeds duurzamer produceren en een sterk netwerk van ruim 50 partners, waaronder gemeenten, onderwijsinstellingen en zakelijk dienstverleners. Een prachtige basis waarop een ondernemer verder kan bouwen. Zoals Van Gogh zelf zei: ik doe altijd wat ik nog niet kan om zo te leren hoe ik het moet doen. Vanuit datzelfde credo willen wij als pioniers samen met een gemotiveerde ondernemer vorm gaan geven aan het landschapslabel.’
Het Nationaal Park hoopt eind februari 2022 de juiste persoon voor de job gevonden te hebben. Buys omschrijft de ideale kandidaat als een non-conformistische ondernemer met verbeeldingskracht en lef, ‘net zoals Van Gogh’.
‘Niet voor de voeten lopen’
De persoon die de functie in kwestie gaat vervullen, zal ook rekening moeten houden met andere intiatieven die zich focussen op de lokale afzet van streekproducten. ‘We willen bestaande agrarische product- en streekmerken niet voor de voeten wil lopen. Integendeel, we nodigen de tientallen lokale producenten en bestaande streekproductenlabels uit om samen te kijken hoe we elkaar kunnen versterken.’
Brabants Bodem is een project van Van Gogh Nationaal Park waarin Brabants Landschap, ZLTO, Brabantse Milieu Federiatie, ministerie van LNV, provincie Noord-Brabant, waterschap de Dommel, gemeenten, Rabobank Midden-Brabant en Brabant Water gezamenlijk werken aan een nieuw economisch en duurzaam perspectief voor boeren.