Provincie zet jarenlang ongebruikte stikstofrechten melkveebedrijf in voor railterminal
In 2012 kocht de provincie Limburg boerderij De Vliegekamp in Schandelo-Velden aan. Destijds stelde de provincie dat deze aankoop voor de inrichting van natuurgebied Schandelo-’t Hanik bij Velden een belangrijke stap was. Zo zouden er 46 hectaren natuur in het gebied kunnen worden gerealiseerd en kon natuurgebied Maasduinen worden versterkt middels het terugdringen van de stikstofdepositie vanuit dit bedrijf. Nu blijkt uit journalistiek onderzoek door Omroep Venlo dat deze stikstof na bijna tien jaar niet wordt gebruikt om de druk op Maasduinen te verminderen maar door de provincie wordt ingezet om de exploitatie van de railterminal in Blerick vlot te trekken. Het gevolg is dat er alsnog meer stikstof neerdaalt op het natuurgebied Maasduinen.
Grote vraagtekens
Sinds de aankoop in 2012 staan de stallen leeg en is er dus ook geen sprake meer van stikstofuitstoot. Limburgs Landschap zet grote vraagtekens bij deze stikstofdeal. Tegenover Omroep Venlo zegt Wilfred Alblas, directeur van het Limburgs Landschap: „Een boerderij die voor natuurontwikkeling is gekocht, zorgt nu voor nog een meer stikstofuitstoot op dat natuurgebied. Dat is heel schrijnend. Het beleid is er juist op gericht om minder stikstof uit te stoten om zo de natuur beter te beschermen.”
In de verkoop
In 2018 wil de provincie het complex met in totaal 35 hectare grond verkopen onder voorwaarde dat het gebruik van de boerderij geen negatieve gevolgen mag hebben voor de omliggende natuur. Vijf partijen tonen interesse in het 35 hectare grote perceel en brengen een bod uit. Onder hen ook het Limburgs Landschap. De provincie stelde een besluit over de verkoop van ‘de Vliegekamp’ echter steeds uit. In april 2019 besluit GS uiteindelijk om de verkoop om onverklaarbare redenen terug te trekken.
Railterminal Blerick
De railterminal in het nabijgelegen Blerick zit door de PAS-uitspraak in de problemen. De terminal beschikt over te weinig stikstofruimte voor de exploitatie. Met name de af en aan rijdende dieseltreinen zorgen voor nogal wat uitstoot. De provincie die hiervoor een natuurbeschermingsvergunning moet verlenen, tovert plotseling de Vliegekamp uit haar hoge hoed. Volgens de ambtenaren in het Maastrichtse Gouvernement zit er nog stikstofruimte op deze boerderij. Ook al is deze vergunde stikstof al jaren niet meer gebruikt. De provincie trekt de officiële milieuvergunning van de boerderij in om deze in te zetten ten gunste van de railterminal. Dit wordt juridisch mogelijk gemaakt door een PAS-uitspraak van de Raad van State (RvS0. Deze uitspraak maakt het mogelijk dat nagenoeg de volledige stikstofruimte die op de vergunning van de Vliegekamp staat, ten gunste van de railterminal kan worden ingezet.
PAS
Voorheen moest bij het salderen gekeken worden naar de feitelijke uitstoot in bepaalde jaren. In het geval van de Vliegekamp bedroeg de feitelijke uitstoot al jaren 0. Sinds de PAS-uitspraak door de RvS mag echter gekeken worden naar de vergunningsruimte. En die was voor de Vliegekamp al die jaren onveranderd hoog. Ook vond er jarenlang geen uitstoot plaats, de latente ruimte mag wel benut worden. De provincie erkent dat door het exploiteren van de railterminal alsnog stikstof neerslaat op de Maasduinen. Het gebied heeft zelfs van alle omliggende natuur het meest te lijden van het overslagstation.
Verkoop
Overigens kondigt gedeputeerde Gabriëls aan dat de provincie de Vliegekamp komend jaar opnieuw in de verkoop zal zetten. Daarnaast zal een deel van de gronden aan het Natura-2000 gebied de Maasduinen worden toegevoegd. De stallen en de achterliggende gronden dienen een nieuwe natuurinclusieve invulling te krijgen.