GS: ‘Landelijke stikstofomgevingswaarden in Limburg onhaalbaar’
Inhakend op het landelijke stikstofbeleid stelde de provincie de “Limburgse Aanpak stikstofreductie en Natuurverbetering” (LASN) op. GS wil met dit plan komen tot een nieuwe balans tussen natuurherstel, bronmaatregelen en vergunningverlening. Op vrijdag 18 februari spreken de Provinciale Staten zich definitief uit over dit Limburgse stikstofplan. Op basis van de uitkomst van de onlangs gehouden commissievergadering kan het plan rekenen op een politieke meerderheid.
Niet voldoen aan landelijk omgevingswaarden
Het Rijk legt de provincies omgevingswaarden op die ruimtelijk vertaald moet worden naar een reductie-opgave per Natura 2000-gebied. Voor 2030 is deze waarde bepaald op 50 procent. Nu al onderstreept GS dat Limburg niet aan deze eis kan voldoen. Ze betitelt deze waarde als onrealistisch „Ondanks zelfstandige ontwikkelingen en te nemen bronmaatregelen zal deze in met name Noord- en Midden-Limburg niet worden gehaald. Dit komt door de emissies uit het buitenland en de aanwezige landbouwsectoren. Door de relatief lange buitenlandgrens van Limburg waait veel stikstof uit het buitenland heen en weer.” GS roept de regering op om in overleg te treden met België en Duitsland dat zij gelijktijdig werken aan een verlaging van de stikstofemissies.
70/30
Van de vrijkomende stikstof, bij bijvoorbeeld sanering van bedrijven, stelt GS voor om 70 procent van vrijkomende stikstof te bestemmen voor economisch ontwikkelingen en 30 procent voor de natuur.
Afstand
Een klein voordeel van het nieuwe plan is dat de afstand tussen de stikstofbron en de meting in het natuurgebied groter wordt. Voorafgaand aan het PAS was het gebruikelijk om op de rand van de Natura 2000 gebieden te toetsen. Nu zal op de daadwerkelijk voorkomende natuurwaarden worden getoetst, waardoor over het algemeen de afstand tot de stikstofbronnen groter zal zijn dan in het verleden.
Onteigening
Een van de instrumenten om de stikstofdoelstellingen te behalen is de aankoop van bedrijven met een hoge stikstofbelasting op een Natura 2000 gebied. Daarbij houdt GS onteigening als optie achter de hand. Ze onderstreept dat onteigening een ultiem middel is en juridisch onderbouwd moet zijn. GS: „In dialoog met partijen zullen we echter steeds proberen tot een doelrealisatie te komen. In een uiterst geval zal PS aan de Kroon kunnen vragen een onteigeningsbesluit te nemen.”
Opkoop bedrijven
In de 1e tranche voor de opkoop van intensieve veebedrijven (nabij natuurgebieden) is voor Limburg bijna 60 miljoen euro beschikbaar. Voor deze 1e tranche hebben zich 21 bedrijven vrijwillig gemeld. De provincie is met deze ondernemers inmiddels een taxatie- en onderhandelingstraject gestart.
Intern salderen
Om oneigenlijk gebruik van intern salderen te voorkomen wil de provincie dat er een wetsaanpassing komt. Een dergelijke aanpassing dient ertoe te leiden dat elke provincie het intern salderen op dezelfde manier uitvoert. Via IPO worden hiervoor landelijke beleidswijzigingen voorbereid.
Elke sector
GS onderstreept dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van de stikstof, inclusief de industrie. In een eerdere sessie werd aangegeven dat Limburg zich inspant om voor de sector industrie de stikstofvergunningen (Wnb-vergunningen met stikstof-onderdeel) op orde te krijgen. Met andere woorden: nagaan of de benodigde vergunningen zijn aangevraagd, en zo niet, een handhavingstraject in gang zetten. Dit zorgde voor nogal wat kritiek. GS kreeg vragen zoals: ‘hoe het kan dat van andere sectoren een bijdrage wordt gevraagd als de industrie met rust wordt gelaten?’ GS heeft zich deze kritiek aangetrokken en stelt nu dus duidelijk dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van de stikstof, inclusief de industrie.