Nieuwe landbouwroute Zandkreekdam opent

De N256 is een van de belangrijkste verkeersaders op Noord-Beveland en naar Schouwen-Duiveland. Wanneer de Oosterscheldebrug omhoog staat en er een lange wachtrij staat voor de bypass over de Hongersdijckbrug, veroorzaakt dat hinder voor het landbouwverkeer. Daarom gaf Provincie Zeeland BAM Infra Regionaal Breda de opdracht om een nieuwe landbouwweg aan te leggen aan de noordzijde van de Zandkreekdam. Het karwei begon op 28 februari. Nu is het landbouwverkeer gescheiden van het autoverkeer en dat verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid. Landbouwvoertuigen hoeven nu niet meer te wachten op het overige verkeer.
Landbouwvoertuigen
Vanuit de richting van Goes kunnen landbouwvoertuigen, als de Hongersdijckbrug omlaag is, de brug oprijden en linksaf slaan naar de zogenaamde landbouwsluis richting het Katse Veer. Hier is een hoogtebeperking van 3,9 meter. Wanneer de Oosterscheldebrug omhoog staat en op de Hongersdijckbrug automobilisten rijden moet het fietspad van de Hongersdijckbrug gekozen worden. Dat mag alleen als landbouwvoertuigen niet breder zijn dan drie meter. Rijd daarna over de landbouwweg naar de parallelweg. Voertuigen breder dan drie meter moeten zich opstellen voor de slagboom in de gemarkeerde opstelvakken.
Landbouwsluis
Landbouwvoertuigen die vanaf Noord-Beveland in de richting van Goes willen, rijden niet meer voor de huizen op de Zandkreekdam langs, maar draaien rechtsaf de landbouwweg op. Daar rijden ze tussen de slagbomen door over de landbouwsluis waar een opstelplaats is. Hier is een hoogtebeperking van 3,6 meter. Wanneer de Hongersdijckbrug omlaag is en niet in gebruik is door automobilisten, kunnen landbouwvoertuigen over de brug hun route vervolgen. Wanneer de Hongersdijckbrug in gebuikt is door het verkeer van de hoofdrijbaan omdat de Oosterscheldebrug omhoog staat, rijd dan het fietspad op van de Hongersdijckbrug. Ook weer alleen als je voertuig niet breder is dan drie meter.
De parallelweg naast de hoofdrijbaan is een doodlopende weg geworden voor auto’s, motorfietsen en vrachtwagens.

Tekst: Ellen De Vriend
Journalist, eindredacteur van diverse kranten en auteur in Zeeland. Schrijft freelance voor het vakblad Stal en Akker bij Agrio.
Beeld: YouTube, Bruggen, Overwegen Europa