WaardeRingen voor Klasseboeren, Eetschap en HolyCow


De WaardeRing is een initiatief van Dutch Food Week, gesteund door het ministerie van LNV. Elke provincie kan drie WaardeRingen uitreiken aan mensen die een positieve rol hebben gespeeld in het versterken van de band tussen boer en burger in hun provincie. De provincie Noord-Brabant heeft gekozen voor drie verbinders.
Echte verbinder
Het Eetschap in Breda ontwikkelt projecten gericht op meer duurzame en gezonde (eet)gewoonten, met aandacht voor de eetcultuur en identiteit van de deelnemers. „Delila is echt een verbinder tussen boeren en mensen met een niet-westerse achtergrond, daarmee weet zij over de culturen heen voedsel dichter bij de consument te brengen”, aldus gedeputeerde Lemkes.
Onwetendheid
Als student aan de HAS en tevens jonge koeienboer zag Bram Romme uit Etten-Leur steeds vaker dat er veel onwetendheid en daarmee ook onbegrip was over de bedrijfsvoering op een melkveehouderij. Lemkes: „Met de filmpjes die Bram maakt over zijn bedrijf en die hij deelt op social media via HolyCow weet hij juist de jongere doelgroep goed te bereiken met een inzicht in het boerenleven. En daar begint het, bij de jongeren, zij hebben de toekomst.”
Klasseboeren
De boerenbedrijven van Klasseboeren bieden scholieren een veilige en interessante omgeving voor leren in de praktijk. Zij krijgen de kans om op het erf het boerderijleven te ervaren. Dat kan bij Bijzonder Brabants in Deurne, maar ook op een van de vele andere locaties. Lemkes: „Dit is echt leren door beleven, dat beklijft juist zo goed omdat de kinderen het zien, ruiken, voelen. Henk Kerkers heeft hier als voorzitter van Klasseboeren een belangrijke rol in gespeeld.”
Kijkje in de keuken
Tijdens Dutch Food Week hebben veel boerenbedrijven, voedselproducenten, retail, onderwijs en vele andere agrifood-ondernemingen een kijkje in de keuken gegeven van hun bedrijfsvoering. Daar konden belangstellenden - vaak letterlijk - proeven waar je voedsel vandaan komt. „Dat is erg belangrijk”, vertelt Lemkes, „omdat dit het begrip bevordert tussen de producenten en consumenten en daarmee de waardering voor je voedsel stijgt.”

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Provincie Noord-Brabant