Varkenshouderij Van Alphen ontvangt Agrofoodpluim
De Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings zei tijdens het uitreiken: „Ondernemers als Joost van Alphen vormen een inspiratiebron door hun passie voor het vak, en het lef om nieuwe werkwijzen te proberen. Joost laat zien dat je ook als individuele ondernemer impact kunt maken, door collega’s in de hele keten op te zoeken en met hen samen te werken. Die samenwerking loont, en die inzet verdient het om in het zonnetje gezet te worden.” Bekijk de video over dit biologische bedrijf.
Reststromen
De varkens op dit biologische bedrijf lopen vrij rond en vertonen natuurlijk gedrag. De biggen blijven langer bij de zeug en behouden hun tandjes en krulstaart. Daarnaast stelt Van Alphen zelf het voedsel samen voor de varkens dat voor 65 procent uit reststromen bestaat uit de biologische voedingsmiddelenindustrie. Denk aan maismeel uit de cornflakesfabriek, tarwegries of sojamelk. Van Alphen: „Niet veel boeren produceren zelf voer. Ik heb nagedacht over hoe ik klimaatneutraal kan produceren en wat de impact van mijn bedrijf daarop is. Voer bleek de grootste factor.”
Klimaatneutrale keten
Alpeko is ook pionier op het gebied van duurzaam werken. Alle grondstoffen worden biologisch ingekocht en met ruim 900 zonnepanelen wordt het héle bedrijf en woonhuis voorzien van stroom. De mest wordt op het eigen land of dat van collega-landbouwers toegepast, en de verwarming draait op hout in plaats van gas. Wat nog ontbreekt om klimaatneutraal te worden, is het kunnen opslaan van stroom. Van Alphen gelooft sterk in biologisch, volgens hem de ‘kampioen meerkamp’ en maakt de hele voedselproductieketen van begin tot eind gesloten en circulair. Van Alphen is bestuurslid bij de Vereniging Biologische Varkenshouders en zit ook in de leveranciersvereniging van afnemer De Groene Weg. Binnen die samenwerkingsverbanden worden prijsafspraken gemaakt. Samen zorgen ze dat de vraag van de consument tijdig en goed aansluit op het aanbod en dat iedereen in de keten een goede boterham verient – van voerproducent tot slager. Joost van Alphen: „Als ondernemer is het goed af en toe strategisch naar je bedrijf te kijken. Zo vroeg ik me af: ‘Is het verstandig om hetzelfde te blijven doen?’ Dat wil ik laten zien aan collega’s: samen kijken hoe het ook anders kan, en soms beter kan.”
Vlees uit de automaat
Ook uniek: Alpeko verkoopt zelf 37 (diepgevroren) vleesproducten van eigen varkens vanuit een verkoopmachine op het erf, en hun webshop levert binnen een straal van 10 tot 20 km. Alpeko kent een vaste, enthousiaste klantenkring en de machine staat er bijna drie jaar. Van Alphen zet zich in om het grote verschil tussen biologisch en regulier duidelijk te maken: „Alles biologisch is een utopie, maar ik wil continu laten zien dat bio écht meer is dan een keurmerk op de verpakking.” Transparant zijn hoort erbij, vinden de ondernemers. Hun deelname aan de Albert Heijn Buitendag 2018 trok ruim 2.000 geïnteresseerden.
Biologische varkenshouderij Van Alphen
Tekst: Broer de Boer
Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.
Beeld: Provincie Noord-Brabant
Bron: Provincie Noord-Brabant