Wim Groot Koerkamp wil stad en platteland verbinden: 'Dit staat los van BBB'
,,Er wordt vaak een beeld in de media geschetst dat de stad en en het platteland tegenover elkaar zouden staan’’, zegt Groot Koerkamp. ,,Maar wij willen juist in dit gepolariseerde landschap de verbinding zoeken. En wat verbindt de mensen uit de stad met de boeren van het platteland? Juist, het eten. Dat is de verbinding. Wij willen mensen dus samen aan tafel brengen, want daar ontstaan ook de beste gesprekken.’’
Stichting AAN TAFEL! heeft daarom afgelopen maandag, op Wereldvoedseldag, een meerjarige campagne gelanceerd om de kloof tussen stad en platteland te dichten. ,,Dat doen we samen met Xsaga, een bureau uit Amsterdam”, zegt Groot Koerkamp. ,,Want wat leeft er in de stad? Welke innovaties op voedselgebied zijn daar? Wat kan het platteland daarvan leren? We gaan dus niet roeptoeteren hoe goed het platteland is, maar we hopen dat we beide werelden bij elkaar kunnen brengen.’’
Omroepstatus op tv
Dat moet worden bewerkstelligd met grote zichtbaarheid. ,,We hebben hoge ambities. We gaan gesprekken aan tafel arrangeren en dit met video laten zien op websites en social media. Dit gaan we proactief delen. Daarnaast willen we misschien ook zendtijd op televisie inkopen. En, een stap verder, zelfs een omroepstatus bemachtigen op televisie. Daarvoor moeten we in de toekomst 50 duizend leden werven. Dat is inderdaad ambitieus, maar het is ook een project van jaren.’’
En BBB dan?
Veel mensen kennen Groot Koerkamp van zijn communicatiebureau ReMarkAble, of als mede-oprichter van politieke partij Boer Burger Beweging (BBB). ,,Dit project staat los van ReMarkAble en BBB’’, benadrukt Groot Koerkamp. ,,Ik zeg duidelijk: ik draag BBB een warm hart toe, maar ik heb daar geen bestuurlijke rol meer. ReMarkAble is mijn geesteskind, maar ik ben momenteel bezig om daar mijn opvolger in te werken. Vanaf 1 januari ga ik dan volledig aan de slag met AAN TAFEL!’’
Wat hebben boeren hieraan?
De stichting heeft geen winstoogmerk. Toch moet zo’n grote campagne wel gefinancierd worden. ,,Daarom ga ik volgend jaar ook zeker een rondje langs de velden maken in de agribusiness. We investeren nu vooral zelf. Wat boeren hieraan hebben? Dat noemen we licence to produce. Kennisdelen leidt tot begrip, wat leidt tot draagvlak en dat leidt weer tot licence to produce. Boeren kunnen zich nu al aanmelden voor onze nieuwsbrief, kunnen een donatie doen of aspirant-lid worden van onze omroep.’’
Is dit het zoveelste Agri-pr-initiatief? ,,Nee”, zegt Groot Koerkamp stellig. ,,Het is additioneel en complementair. We zijn ook daadwerkelijk aan tafel gegaan met deze initiatieven. We gaan ook niet op allerlei beurzen staan, wij willen vooral zichtbaarheid creëren in de media.’’
Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: AAN TAFEL!