Livar viert 25-jarig jubileum met evenementen en consumentenacties
Verbinding en transparantie staan centraal in haar jubileumjaar, zo meldt Livar. Zo worden de varkenshouderijlocaties van Livar opengesteld voor een bezichtiging tijdens Toer de boer-dagen verspreid door het jaar. Ook is er een Livar-inspiratiedag waarvoor alle partijen uit de keten worden uitgenodigd om te filosoferen over de volgende 25 jaar Livar op het gebied van onder meer dierenwelzijn en kwaliteit. Ook vinden in het hele land promotionele acties bij slagerijen plaats die zich gespecialiseerd hebben in Livar-vlees. Dat geldt ook voor restaurants en andere Livar-verkooppunten.
Dierenwelzijn en smaak
Vijf Limburgse varkenshouders stonden in 1999 aan de basis van Livar, het Limburgs Kloostervarken. 'Livar was het eerste varkensvleesconcept in Nederland. Ons motto was, én is nog steeds 'smaak als beloning voor goede zorg', aldus Frank de Rond, directeur van Livar. 'De focus lag bij het ontstaan van Livar op dierenwelzijn en smaak. En, de samenwerking met Abdij Lilbosch bracht organisatie 'de menselijke maat', aldus De Rond.
Toonaangevende chefs
'Veel doorzettingsvermogen, maar vooral ook de omarming van een andere kijk op varkensvlees door toonaangevende chefs, zorgden voor een mooie start van het concept', schetst De Rond verder. 'De toenemende vraag van de consument naar smaakvol vlees van varkens met een goed leven én, van een transparante en regionale herkomst, resulteerde daarna in een gestage groei.' Livar heeft zich volgens De Rond in 25 jaar tijd ontwikkeld als ketenregisseur van haar unieke korte keten. 'Die keten zorgt voor de volledige verwaarding van het varken; niet alleen van boer tot bord, maar zelfs van voer tot bord.'