MOB krijgt gelijk van rechter: luchthavens Eindhoven en Rotterdam moeten stikstofmaatregelen nemen
Verschillende milieuverenigingen, waaronder Mobilisation for the Environement van Johan Vollenbroek, vinden dat de minister de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam moet dwingen tot het nemen van stikstofmaatregelen, omdat de uitstoot een negatief effect zou hebben op Natura 2000-gebieden in de regio.
Van der Wal weigerde dat, omdat er volgens haar landelijke maatregelen genomen worden om de stikstofdepositie te verminderen, zoals de opkoop van boerenbedrijven. Het opleggen van maatregelen aan de luchthavens, zoals het inperken van het aantal vluchtbewegingen, is daarom volgens de bewindsvrouw niet nodig.
Onvoldoende onderbouwing
De rechtbank oordeelt dat de minister met de verwijzing naar het landelijke maatregelenpakket onvoldoende inzichtelijk heeft gemaakt wat het effect daarvan is op de Natura 2000-gebieden. De rechtbank geeft daarom MOB en de andere milieuclubs gelijk.
Dit betekent dat het ministerie van LNV beter moet onderbouwen dat de natuur in de buurt van de luchthavens er niet op achteruitgaat. Pas dan kan van der Wal met een nieuw weigeringsbesluit onderbouwen dat het nemen van maatregelen op de luchthavens niet nodig is.
Schiphol
De milieuclubs hebben ook bezwaar gemaakt tegen Schiphol, maar daarover oordeelt de rechter anders. Omdat het vliegveld in 2023 een natuurvergunning heeft gekregen, kan de luchthaven niet door de minister aangeschreven worden voor het treffen van maatregelen. Voor Schiphol komt daarom met deze uitspraak een einde aan deze procedure.
'Veeg uit de pan'
MOB stelt in een reactie dat de minister 'een veeg uit de pan krijgt van de rechter': 'De minister zal nu toch moeten gaan bezien in hoeverre het aantal vluchten op Rotterdam en Eindhoven zal moeten gaan worden beperkt', schrijft MOB in en reactie op de eigen website.
MOB heeft ook al een beroep ingesteld tegen de vergunning van Schiphol. 'Uit de stukken die via de Wet Open Overheid zijn verkregen, blijkt dat juristen van de overheid weinig vertrouwen hebben op een goede afloop van de procedure en net als wij ook twijfels hebben of de vergunning van Schiphol wel overeind zal bijven.'